Lees verder
Marjolein Visser RM werd zich begin jaren negentig bewust van de baanbrekende mogelijkheden van online marketing tijdens de eerste internetcursus in Nederland.
Meer over de auteursBasisboek Online Marketing
Van strategie tot conversie
Gebonden Nederlands 2021 4e druk 9789001752200Samenvatting
- Behandelt het volledige online marketingproces;
- geschreven door meer dan twintig topspecialisten;
- meest gebruikte boek voor online marketing in het hbo!
Basisboek Online Marketing is hét standaardwerk voor het vakgebied online marketing. Het boek maakt studenten wegwijs in de theorie achter online marketing, maar ook in de technieken en media. Kortom, het volledige marketingproces!
Het boek gaat van start met het kernprocesmodel en belicht vervolgens de strategische aspecten van online marketing. Daarbij is volop aandacht voor online consumentengedrag. Hierna komen alle relevante aspecten van websites aan bod: het ontwerpen van effectieve sites, de site als distributie- of communicatiekanaal en de site als onderdeel van het product.
Deze nieuwe, vierde editie besteedt extra aandacht aan technologieën als Artificial Intelligence en Natural Language Processing. Daarnaast wijst het boek lezers nog systematischer op de noodzaak doelstellingen te kwantificeren en het rendement van digitale marketingactiviteiten permanent te meten. Door het hele boek heen zijn recente onderzoeksresultaten, technieken, bronnen en voorbeelden verwerkt. De twee basismodellen die in bijna ieder hoofdstuk terugkomen – de online marketingfunnel en het BAIA-model voor online marketingcommunicatie – worden in deze editie al in hoofdstuk 1 kort behandeld.
Er is ook een identieke Engelstalige versie met internationale voorbeelden en cases: Digital Marketing Fundamentals met ISBN 9789001749842.
Basisboek Online Marketing wordt gebruikt door meer dan driekwart van de studenten van commerciële opleidingen als Commerciële Economie, Communicatie, Small Business & Retail Management en NIMA-opleidingen. Het boek is in te zetten vanaf de propedeusefase.
Studenten vinden in de ondersteunende online omgeving o.a. toetsvragen, kennisclips en een begrippentrainer. Voor docenten staan er opdrachten, casussen, PowerPoints met figuren en tabellen en antwoorden en uitwerkingen.
Dit boek is ook beschikbaar in studiemeister (https://studiemeister.nl/). Dit platform biedt docenten de mogelijkheid de les volledig op maat aan te bieden. Met studiemeister kun je content van Noordhoff gemakkelijk combineren met eigen materiaal. Studenten vinden alle essentiële informatie op één plek en betalen bovendien alleen voor materiaal dat door de docent klaargezet wordt om het vak onder de knie te krijgen. Studiemeister geeft docenten realtime inzicht in de voortgang van de studieresultaten.
Bij dit boek kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl (https://toetsopmaat.nl/). Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten en daarnaast een set unieke vragen voor de docent: ideaal voor een tentamen! Toetsen kunnen worden geëxporteerd naar diverse formats.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Marjolein Visser
Over Berend Sikkenga
Inhoudsopgave
1.1 Definitie van online marketing 14
1.2 Online marketing in relatie tot traditionele marketing 15
1.3 Online marketing en de marketingmix 17
1.4 Online marketing in relatie tot bedrijfsprocessen 19
1.5 Ontwikkeling van online marketing 20
1.6 Twee belangrijke modellen voor online marketingcommunicatie 21
1.7 Opbouw van het boek 24
Vragen en opdrachten 27
Casus: Digitale marketing bij Marriott 27
2 Strategie en businessmodellen 31
2.1 Online marketing en strategie 32
2.2 Marketingstrategie 34
2.3 Het businessmodel 37
2.4 Vaststellen van de gevolgen voor online marketing van nieuwe internettechnologie 57
Vragen en opdrachten 61
Casus: Kleertjes.com 62
3 Market sensing 67
3.1 Internetgebruik 68
3.2 Online winkelgedrag 72
3.3 Online koopproces en de online marketingfunnel 76
3.4 Gebruik van social media 89
3.5 Online marktonderzoek 94
3.6 Big data en customer insights 107
3.7 Relevante trends voor online marketing 115
Vragen en opdrachten 125
Casus: Hoe Alibaba van Singles Day profiteert 126
4 Productrealisatie 131
4.1 Klantwaarde is het doel van het productrealisatieproces 132
4.2 Cocreatie 135
4.3 Productontwikkeling, mass collaboration en crowdsourcing 137
4.4 Ontwikkelen en inrichten van online producten 141
4.5 Productverbetering 161
Vragen en opdrachten 167
Casus: Auto huren bij de buren via SnappCar 168
5 Klantacquisitie: online merkcommunicatie 173
5.1 Online marketingcommunicatie: de basis 174
5.2 Rol van online marketingcommunicatie in merkmanagement 186
5.3 Rol van social media binnen online branding 191
5.4 Contentmarketing 203
5.5 Mobiel communiceren 212
Vragen en opdrachten 221
Casus: Online branding Patagonia 222
6 Klantacquisitie: bezoekers werven via eigen of verdiende kanalen 227
6.1 Bezoekers werven voor online communicatie- en verkoopkanalen 228
6.2 Zoekmachinemarketing 230
6.3 Linkbuilding 235
6.4 Inzet van socialmediakanalen 247
6.5 E-mailmarketing 258
6.6 Marketing automation 271
Vragen en opdrachten 278
Casus: Marketing automation bij Exact 278
7 Klantacquisitie: bezoekers werven via betaalde kanalen 283
7.1 Online marketingcommunicatie via betaalde kanalen 284
7.2 Zoekmachineadverteren 285
7.3 Display advertising 302
7.4 Adverteren op sociale netwerken 321
7.5 Affiliate marketing 327
7.6 Adverteren met online games 344
Vragen en opdrachten 347
Casus: WNF-campagne ‘Oceanen’ 348
8 Klantacquisitie: verkoop en prijsbepaling 353
8.1 Kiezen van online verkoopkanalen 354
8.2 Online verkoop via webshops en apps 357
8.3 Online koopadvies 372
8.4 Online prijsbepaling 377
Vragen en opdrachten 392
Casus: De webshop Scotch & Soda kritisch beoordeeld 393
9 Orderafhandeling 399
9.1 Keuze van distributiekanalen 400
9.2 Betalen 405
9.3 Deelprocessen van orderafhandeling 418
9.4 Online service 423
Vragen en opdrachten 433
Casus: IKEA zet in op klantbeleving en selfservice 434
10 Customer relationship management 439
10.1 Online customer relationship management 440
10.2 Werken met klantgroepen 451
10.3 Klanttevredenheid en loyaliteit stimuleren 457
10.4 Verhogen van klantwaarde 464
10.5 Individuele waardeproposities 471
10.6 Social CRM 476
Vragen en opdrachten 481
Casus: Modemerk Diane von Furstenberg laat klanten zich speciaal voelen 481
11 Effectieve websites en apps ontwerpen 487
11.1 Effectiviteit van websites en apps 488
11.2 Beïnvloeden van de bezoeker 492
11.3 Website-usability 498
11.4 Webcontent en webtekst 503
11.5 Interactie en conversie 512
11.6 Effectieve landingspagina’s 516
11.7 Zoekmachineoptimalisatie (SEO) 519
11.8 Het ontwikkelen van een effectieve app 527
Vragen en opdrachten 536
Casus: Een Webby voor de Anne Frank Stichting 537
12 Digital analytics 543
12.1 Digital analytics: definitie en uitgangspunten 544
12.2 De online marketingfunnel vertaald in prestatie-indicatoren 546
12.3 Verschillende verkeersbronnen binnen digital analytics 556
12.4 Het ABC-model: de online marketingfunnel 568
12.5 Herkennen van de fase waarin de bezoeker zit 571
12.6 Socialmediametrics 573
12.7 Digital analytics in de organisatie 576
Vragen en opdrachten 580
Casus: Digital analytics in de praktijk bij Van der Valk 581
13 Planning en organisatie 585
13.1 Organiseren van online marketingactiviteiten 586
13.2 Online marketingplan 597
13.3 Projectmanagement 610
13.4 Beveiliging tegen cybercrime 624
13.5 Juridische aspecten van online marketing 626
Vragen en opdrachten 639
Casus: Online supermarkt Picnic 640
Literatuurlijst 644
Illustratieverantwoording 654
Register 656
Over de auteurs 668
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan