Basisboek ProHIC
Probleemgericht werken aan High Impact Crime
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789462362512Samenvatting
Dit Basisboek laat zien hoe High Impact Crime (HIC) in Nederland op lokaal niveau kan worden aangepakt door politie, gemeenten en openbaar ministerie (OM) in samenwerking met burgers en instellingen/bedrijven.
‘Samen aan de slag gaan’ klinkt logisch en simpel, maar blijkt in de praktijk vaak helemaal niet zo eenvoudig. Het gaat immers om verschillende stakeholders die deels andere belangen en interesses hebben en die een andere bedrijfscultuur en organisatiestructuur kennen. Het zijn verschillen die samenwerking in de weg kunnen zitten.
De aanpak begint altijd met een goede degelijke analyse en gezamenlijke vaststelling van wat nu precies het probleem is ter plekke. Vervolgens moet worden bepaald welke maatregelen geschikt zijn om de problematiek aan te pakken. Alleen dan zal een gezamenlijke aanpak vruchten afwerpen.
Dit Basisboek geeft daarvoor oplossingsrichtingen en tips. Een aanpak die bewezen effectief is: in de afgelopen jaren zijn inbraken, berovingen en overvallen flink verminderd. We zijn dus op de goede weg. Maar die trend kan zomaar weer veranderen, en bovendien zijn de problemen op sommige plekken en in sommige buurten helemaal niet minder geworden.
De doelgroep voor het Basisboek is een vitale coalitie van de lokale driehoek – de burgemeester, politieleiding en het OM met hun ambtelijke ondersteuners en uitvoerders.
Ook instellingen en burgers uit het maatschappelijk middenveld, waarmee bij de aanpak van High Impact Crime nauw wordt samengewerkt, kunnen van het Basisboek gebruikmaken.
Het Basisboek is tevens bruikbaar studiemateriaal voor opleidingen van universiteiten, hogescholen en politie.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Waarom High Impact Crime aanpakken?
2. Vijf ingrediënten voor de aanpak van HIC
3. Signalering en prioritering
4. Analyse
5. Plan van aanpak
6. Evaluatie
Bijlagen
Literatuurlijst
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan