Ik kies dan voor het boek van Hannah Fry: Algoritmes aan de macht. Het klinkt technisch, maar dat is het zeker niet. Het boek leest vlot over allerlei toepassingen van algoritmes in diverse gebieden. Meteen is de kracht van een algoritme duidelijk, maar ook komen de ideeën als vanzelf.
Een ander leuk boek is van Ming Zeng over Alibaba, maar dat niet alleen. Het is een boek hoe je tegenwoordig technologie kunt toepassen. Van ‘doing digital' naar ‘being digital'. Wist u bijvoorbeeld dat Alibaba al een miljard Algoritmes heeft en er iedere dag ongeveer 1 miljoen bijkomen? Hoe kan je dan nog concurreren zonder een algoritme of met een handje vol. Dit Engelstalige boek lees vlot, maar soms moet je wel stoppen om het allemaal even te laten bezinken. Heerlijk voor een rustige vakantie en voor nieuwe inspiratie. Smart business. What Alibaba's success reveals about the future of strategy.
Ook wil ik mijn eigen boek melden. Het einde van concurrentie, zakendoen in de platformeconomie. Leest vlot en is toepassingsgericht. De meeste platformen zijn niet competitief en zijn hooguit succesvol voor de eigenaren. Multi-sided platformen zorgen voor ‘matching' van vraag en aanbod en zijn daarom disruptief in iedere markt. Het boek is bedoeld als een ‘eye opener', maar ook meteen als een waarschuwing. Niet meedoen, te laat meedoen heeft consequenties.
Ten slotte een boek over tunnelvisie en te laat reageren op marktveranderingen van
Rito Siilasmaa, De veerkracht van Nokia. Hoe marktdominantie verloren ging en het bedrijf een nieuwe toekomst bouwde. Ieder boek is een aanrader en zal niet alleen inspiratie geven tijdens uw vakantie maar ook daarna als u zich beraadt over de plannen voor 2020.
Over Cor Molenaar
Cor Molenaar is directeur van het adviesbureau eXQuo consultancy. Daarnaast is hij emeritus Hoogleraar E-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviseur van gerenommeerde bedrijven, zowel in de retail als de dienstverlening. Hij is auteur van verschillende boeken, waaronder Het einde van concurrentie en Demand Driven Business Strategy.