Uit het Nationale Management Onderzoek 2020 blijkt dat managen sinds de coronacrisis niet meer hetzelfde is als daarvoor. Juist nu managers hun medewerkers minder vaak zien is persoonlijke aandacht en verbondenheid belangrijker dan ooit.
Het thuiswerken vormt dan ook een belangrijk onderdeel van het onderzoek. Wanneer een medewerker thuiswerkt, nemen managers in de ogen van 27 procent van werkend Nederland vaak genoeg contact op om te vragen hoe het gaat. Managers in de juridische dienstverlening blinken hierin uit (59%), gevolgd door managers in ICT (48%) en in communicatie en media (47%). Voor 40 procent van de werknemers geldt dat zij het gevoel hebben dat hun manager dezelfde productiviteit verwacht als op kantoor.
Een kwart van werkend Nederland geeft in het onderzoek aan op te bloeien door de zelfstandigheid die het thuiswerken vereist. Hieronder valt ook het zelf indelen van de dag. Mannen ervaren dit iets vaker als prettig (26%) dan vrouwen (23%). Hier tegenover staat dat 11 procent van de medewerkers juist onzeker wordt nu zij thuis zelfstandig aan het werk moet.
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat veel kantoren tijdelijk zijn gesloten en dat het werkende leven totaal is veranderd. Dat maakt veel los. Deze crisis brengt onzekerheid met zich mee op de werkvloer, omdat organisaties niet goed weten wat de impact van de crisis op hun business precies gaat zijn. Dit vraagt om andere managementvaardigheden dan wanneer business niet aan te slepen is en er een duidelijke koers is bepaald binnen het bedrijf. Uit het onderzoek van ISBW blijkt dat de focus van de manager dor de crisis is veranderd. De leidende en de organiserende rol wordt wat minder en de focus van de manager komt meer te liggen op zijn ondernemende en coachende kant.
Maar hoe vinden medewerkers het eigenlijk dat hun manager tijdens de videovergadering zo hun woning in kan kijken? Wat is volgens de Nederlandse werknemer een ideale manager? En wat kan hij of zij goed in de huidige tijdgeest?
Meer over hoe je jezelf als manager kan ontwikkelen in deze rol leer je in het webinar 'De ideale manager' dat ISBW 26 november organiseert naar aanleiding van hun laatste onderzoek. Meer informatie over dit webinar en de mogelijkheid om je aan te melden vind je hier.
Het hele onderzoek kun je hier opvragen.
Over Karin de Zwaan
Karin werkt als marketeer bij Managementboek.