Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Verschil moet er zijn

Als we aan andere landen denken, zijn we geneigd dat in stereotypen te doen. Amerikanen denken 'big', Fransen houden van eten, Duitsers zijn punctueel en in de inwoners van Thailand zijn erg gastvrij. Google heeft deze stereotypen samengevat in een Prejudice Map.

Pierre Pieterse | 25 april 2006 | 1-2 minuten leestijd

Jean-Benoît Nadeau & Julie Barlow hebben geprobeerd het beeld van de Fransen te nuanceren in hun boek Waarom de Fransen zo Frans zijn. Het levert een kleurrijk beeld op van de Franse mentaliteit en de structuur van het land. Handig als achtergrond bij het nieuws over de rellen onlangs rond de CPE, maar minder een managementboek.

Fons Trompenaars en Peter Woolliams hebben een heel andere benadering. Aan de hand van een zevental dimensies kun je de verschillen in culturen herkennen, zo beschrijven ze in hun boek Business en cultuur. De volgende stap is de verschillen accepteren en verzoenen. Dit laatste is belangrijk als mensen uit verschillende culturen moeten samenwerken, zoals tegenwoordig steeds vaker het geval is. Verzoenen is het stapsgewijs bijeenbrengen van de culturen, zo dat de oorspronkelijke cultuur behouden blijft. Dat is wat anders van een compromis sluiten, waarbij men de cultuur inlevert en waar uiteindelijk geen van de partijen tevreden mee zal zijn.

Nederland staat niet in de Prejudice Map van Google. Maar ik kan wel raden wat er dan had gestaan: lopen op klompen, houden van drugs, tolerant. De werkelijkheid is vaak anders. Maar samen met Duitsland kunnen we toch mooi zeggen dat we het slimste jongetje/meisje in de Europese klas zijn....

Over Pierre Pieterse

Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden