Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Weten wat de klant wil zonder te hoeven gokken

Het boek Business Model Generatie is sinds het verschijnen in 2009 een begrip geworden. In de bestseller legt de Zwitserse ondernemer Alexander Osterwalder samen met onder anderen de Nederlandse adviseur Patrick van der Pijl uit hoe bedrijven gedateerde ondernemingsmodellen ter discussie kunnen stellen en ten goede kunnen keren.

Jeroen Ansink | 27 oktober 2014 | 1-2 minuten leestijd

De methode is het resultaat van een promotie-onderzoek waarbij Osterwalder op basis van de bestaande academische literatuur een praktisch model ontwikkelde dat hij vervolgens op ondernemers testte. Met name het Business Model Canvas, een template waarbij de belangrijkste componenten van het zakendoen, zoals inkomstenstromen, klantsegmentering, kosten, partnerschappen en waardepropositie op visuele manier tegen elkaar kunnen worden afgezet, bleek een gouden greep. De methode wordt inmiddels niet alleen gebruikt door gevestigde multinationals als 3M, GE en Coca Cola maar ook door beginnende bedrijfjes in de Lean Startup-beweging.

In de opvolger Waarde Propositie Ontwerp richt Osterwalder zich op wat misschien wel het meest essentiële aspect van ondernemerschap is: hoe kun je als bedrijf producten en diensten ontwikkelen die klanten echt willen? Het boek is naar eigen zeggen bedoeld voor eenieder die 'gefrustreerd is door vergaderingen op basis van eindeloze gesprekken en intuïties, dure nieuwe productlanceringen die ontploft zijn’, of voor mensen die ‘simpelweg teleurgesteld zijn vanwege het falen van een goed idee'. Om het gokelement uit het ondernemerschap te halen introduceert Osterwalder het Value Proposition Canvas: een aan de Business Model Canvas gekoppelde methode om nieuwe ideeën te ontwikkelen en zo te testen dat de echte voorkeuren van de klant zo snel mogelijk komen bovendrijven.

Waarde Propositie Ontwerp kwam in vorige week in de Verenigde Staten uit, en is door Forbes Magazine al getipt als verplicht leesvoer voor dit najaar. In Nederland, waar Business Model Generatie inmiddels al dertigduizend keer is verkocht, moeten we nog even geduld hebben. De Engelstalige editie verschijnt 12 november en de Nederlandse vertaling volgt een paar weken later. Maar daarvoor wordt dan wel meteen goed uitgepakt: op dinsdag 25 november geeft Osterwalder samen met Van der Pijl een eendaagse masterclass, waarbij het Value Proposition Canvas officieel gelanceerd wordt.

Over Jeroen Ansink

Jeroen Ansink is journalist in New York. Hij schrijft en schreef onder meer voor HP/De Tijd, Elsevier Weekly Magazine en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden