Sprekers boeken. Auteurs ontmoeten. Masterclasses, workshops en seminars. Gemaksproducten als boeksamenvattingen en audioreeksen over een keur aan vakgebieden en competenties. Naast expert op het gebied van management ook specialist in IT- en juridische literatuur, met snelle en betrouwbare levering. Uitgever van het grootste tijdschrift over boeken in Nederland. Initiatiefnemer van het Managementboek van het Jaar en organisator van het jaarlijkse Managementboekengala. Dat is Managementboek op de drempel van 2015, het jaar waarin we ons 20-jarig bestaan vieren. Waar komen we vandaan? En - belangrijker voor u als klant en lezer - waar gaan we naartoe?
Noviteit
Als klant van Managementboek staat u er wellicht niet bij stil, maar 20 jaar geleden was het 'managementboek' in Nederland niet meer dan een veelbelovende noviteit. Zeker als we het vergelijken met de status die boeken als Coveys ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ anno 2014 hebben. Sowieso ging het voor 80 à 90% om uit het Engels en Amerikaans vertaalde boeken en nauwelijks om boeken van Hollandse bodem. Het denken over management en bedrijfskunde stond nog in de kinderschoenen. Natuurlijk: een boek als Verhages Grondslagen van de marketing bestond al en werd net zoals nu consequent voorgeschreven op zo'n beetje iedere opleiding rond management, ondernemerschap en marketing, maar daarna was er weinig om je verder in te verdiepen. Of - belangrijker - om je te onderscheiden van de andere duizenden afgestudeerde business professionals.
Porters Vijfkrachtenmodel - om maar eens iets te noemen - besloeg 3 pagina's in het NIMA B kernboek, en dat was het dan wel. En de Engelse versies van Porters boeken waren - er was nog maar net internet – niet heel makkelijk te krijgen. Maar uitgeverijen als Business Contact, Academic Service en Scriptum timmerden aan de weg met vertalingen van standaardwerken als ‘Wie heeft mijn kaas gepikt’, ‘De vijfde discipline’ en ‘Beelden van organisatie’. Boeken die in goede aarde (b)leken te vallen.
Gids
In 1995, want dat is de tijd waar we het over hebben, leek er daarom ruimte voor een blad over dit nieuwe fenomeen: ‘managementboeken én hun auteurs’. Er bleek behoeft aan een gids in het snel groeiende bos van managementboeken en daarom sloeg het idee van Manager & Literatuur, de Alma Mater van Managementboek Magazine, goed aan. Het aanvankelijke businessmodel - advertenties en abonnementen verkopen – werd snel gepasseerd door het model van een ‘verzendboekhandel’, de voorloper van de internetboekhandel. Bestelkanalen waren niet internet maar het antwoordnummer van tante Pos en de (thermische) fax!
De rat
Managementboek, en met haar het genre, groeide en werd volwassen. Het titelaanbod werd breder én dieper en waar er eerst nog vooral vertalingen van succesnummers uit de VS gebracht en gekocht werden, kwam er steeds meer oorspronkelijk Nederlandstalig werk uit. Het imago van het genre liep echter niet in de pas met de kwaliteit, omvang en populariteit die het feitelijk had. Immers… ‘Managers lezen niet’. U weet wel beter.
Om het imago van het genre een – terecht – zetje in de juiste richting te geven riep Managementboek een prijs in het leven voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige businessboek: Het Managementboek van het Jaar. We schrijven 2003 als de eerste bekroning plaatsvindt. Het is een gouden greep – 'Hoe word ik een rat' van Joep Schrijvers blijkt een onverbiddelijke bestseller. In 3 jaar tijd werden er bijna 100.000 exemplaren verkocht. Het genre kwam hiermee in de kijkers van het écht grote publiek. Na ‘De rat’ volgen klassiekers als 'Het drama Ahold' van Jeroen Smit, Mathieu Weggemans 'Leidinggeven aan professionals? Niet doen!' en 'Connect!' van Menno Lanting.
Lauweren
Na het grote publiek is het tijd het genre ook op andere wijzen te ontsluiten. Waarom niet het gedachtegoed van een Kotler, Goldratt of Mintzberg beluisteren in de verloren uurtjes in de file? Het leidde tot 'Management Classics', samengesteld door Ben Tiggelaar, en deze werd al snel gevolgd door een vaderlandse pendant: 'Hollandse Meesters in Management'. Ook onderwerpen als marketing, coaching en verandermanagement vinden hun weg naar audio.
De andere ambitie van Managementboek – gids te zijn in de boekenberg die inmiddels is ontstaan – krijgt naast het magazine handen en voeten met de reeks Management Summaries (samenvattingen van de belangrijkste managementboeken), steeds meer reviews en interviews op de site en in 2010 gaan we van start met Boekevents. Meer dan 6.000 professionals hebben hun favoriete auteurs inmiddels live zien optreden en vaak ook de hand geschud. In 2014 werden de Events erkend door Cedeo. Eind 2014 volgt dan de volgende logische stap: de opgebouwde expertise wordt ingezet voor een ‘eigen’ sprekersbureau.
Kleine broertjes
In de luwte achter de (inmiddels brede) schouders van Managementboek starten we Juridischboek.nl en Computerboek.nl. Ook uw bedrijfsjurist en IT-afdeling zijn immers gebaat bij degelijke vakliteratuur! In 2014, nog maar een paar maanden geleden, namen we het gerenommeerde Computercollectief en Jongbloed Juridische Boekhandel over, waardoor we onze dienstverlening voor deze doelgroepen kunnen verbeteren en de ambities van Managementboek voor een veel breder publiek kunnen verwezenlijken.
De koker
Wat zit er nog in de koker? In 2015 gaan we verder met waar we goed in zijn: snelle en betrouwbare levering van de boeken die het verschil voor u maken. En de niet-managementboeken blijven we leveren. We gaan grotere events en collegereeksen brengen, verder met het uitbouwen van ons sprekersbureau en de integratie van twee prachtboekhandels in onze organisatie.
Wij wensen u een geweldig, gelukkig en bovenal succesvol 2015 toe!
Over Justin van Lopik
Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.