Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Opinie

De top 3 van Steven Van Belleghem

Steven Van Belleghem is managing partner bij InSites Consulting. Daarnaast is hij parttime marketingprofessor aan de Vlerick Business School. Van Belleghem is de auteur van De conversation manager (winnaar PIM-literatuurprijs 2010 en meer dan 23.000 exemplaren verkocht) en De Conversation Company. Wat staat er in zijn top 3?

Nienke van Oeveren | 8 maart 2013 | 1-2 minuten leestijd

1 Good to great door Jim Collins
‘Mijn favoriete managementboek by far is Good to great. Het is gebaseerd op gefundeerd onderzoek en door de manier waarop Collins schrijft, kun je de theorie goed onthouden. Met InSites hebben we ook een Good to great-cursus gedaan, dat was heel nuttig. Onze waarden zijn nu meer leidend bij het aannemen van mensen; we willen een value fit. Een heel belangrijk principe van succesvolle bedrijven vind ik namelijk een gedisciplineerde organisatiecultuur; je kiest een aantal kernelementen en focust daarop. Dat is best lastig, want we veranderen ook graag.’

2 Delivering Happiness door Tony Hsieh
‘De bedrijfscultuur is ook waar het om draait in Delivering Happiness, een boeiend verhaal van een jonge ondernemer. Tony Hsieh vertelt over zijn online schoenenwinkel Zappos, een veel aangehaald voorbeeld. Ik ben jaloers op de spirit in dat bedrijf! De WOW-cultuur is daar heel visueel; verhalen op de muur, eten en drinken in overvloed. De mensen zijn er ongelooflijk enthousiast en een hechte community, bijna een sekte. Het knappe is dat de cultuur nog hetzelfde is met duizend medewerkers; wij gaan mensen gelukkig maken.’

3 Crossing the Chasm door Geoffrey Moore
‘Dit boek was erg belangrijk voor mijn thesis over de adoptie van hoog technologische producten. Geoffrey Moore beschrijft de kloof tussen adoptie hiervan door de early clients en de massamarkt. Vooral high tech zien consumenten als risicovol, terwijl de producent zijn product graag op de massamarkt wil verkopen. Daar gaat de producent de fout in volgens Moore. En ten tweede dat de massa andere motivaties heeft dan de early clients. Al een oud boek, maar het blijft relevant.’

Over Nienke van Oeveren
Nienke van Oeveren is redacteur van managementboeken. Via haar bedrijf Boekredactie begeleidt zij auteurs bij het uitgeven van boeken en ook werkt zij voor gevestigde uitgevers. Zij heeft Nederlands en Book and Digital Media gestudeerd en werkte jarenlang bij Managementboek.nl.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden