In een complexe wereld is samenwerken met klanten, belanghebbenden én met concurrenten steeds meer een noodzaak om vooruitgang aan te jagen en tot goede oplossingen te komen. Maar op welke manier deze samenwerking vorm krijgt, of wie erbij betrokken moet worden en waarom, blijft meestal onduidelijk. Collaborate or Die biedt antwoord op deze vragen. Het is een praktisch en actiegericht how to boek, interessant voor managers, strategen, innovators, designthinkers, en iedereen die geïnteresseerd is in nieuwe manieren om te innoveren.
Mantra voor change makers
We leiden de lezer door het gehele proces van co-creatie, beginnende met het antwoord op de vraag wat co-creatie precies inhoudt en welke vier hoofdsoorten co-creatie er zijn. Vervolgens introduceren we Vijf Leidende Principes van co-creatie, die zowel dienen als een reeks opeenvolgende stappen, en als een mantra voor changemakers.
Vijf Leidende Principes voor co-creatie
1. Inspireer tot Deelname
2. Selecteer de Beste(n)
3. Vertrouw op het Proces
4. Leg de Lat Hoger
5. Leid de Verandering
Het eerste principe - en gelijk een cruciale stap in het strategisch innovatieproces - gaat om het formuleren, structureren en presenteren van een heldere uitdaging. Niet zelden wordt deze stap over het hoofd gezien. De truc is hierbij om dicht bij je eigen ideeën en drive te blijven, terwijl je je tegelijkertijd inleeft in de belevingswereld van anderen.
Vervolgens is de kennis en kwaliteiten van experts die je betrekt bij co-creatie is de meest bepalende factor voor de kwaliteit van de output. Daarom wordt bij het tweede principe uitvoerig stilgestaan bij het proces om de beste deelnemers te selecteren. Een winnend co-creatie team verbindt vaardigheden, perspectieven en ervaring vanuit een verscheidenheid aan perspectieven en rollen.
TRUST THE PROCESS
Zodra alle perspectieven en expertises aan boord zijn, is het team van deelnemers compleet en kan men starten met co-creatie. Een uitdaging die zich vervolgens aandient is het voorkomen van enkele klassieke sessie downers: je begint - of eindigt - veel te laat, andere deelnemers komen niet opdagen, moderators volgen een programma dat alleen voor hen duidelijk is, er is geen tijd voor pauzes en sommige mensen vertrekken vroegtijdig. Oh, en de sessie wordt gehouden in een benauwde, raamloze vergaderzaal. Moeilijk om enthousiast te worden, niet? Met het derde principe bieden we een eenvoudige reeks stappen om frustratie te vermijden en energie te verzekeren. Een goede co-creatie sessie volgt een een vaststaand basisrecept en daar moet je vooral niet te veel van willen afwijken.
Wijs een leider aan
Om tot goede ideeën te komen en deze vervolgens om te zetten naar een concrete en baanbrekende oplossingen is het van belang om alles wat je geleerd hebt op een rijtje te zetten, met een logische structuur. Met het vierde principe introduceren we vier simpele stappen om goede ideeën om te zetten in hele goede concepten.
Het vijfde en laatste principe is simpel: Lead the Change. Er vindt nooit verandering plaats zonder leiders. En die leider ben jij, tenzij je iemand anders aanwijst. Als leider is het nuttig om verschillende rollen binnen te overwegen binnen je traject, en deze toe te wijzen aan geschikte teamleden. We onderscheiden vijf rollen: de inspirator, de verbinder, de moderator, de strateeg en de generaal.
Collaborate or Die is doorspekt met praktische tips en inspirerende casussen, bedoeld voor iedereen die de kracht van co-creatie wil ontketenen om vooruitgang te realiseren.
Over James Veenhoff
James is medeoprichter van impact strategie bedrijf Fronteer, dat inmiddels is uitgegroeid tot een van de leidende spelers op het gebied van 'co-creatie'. Met klanten als HEMA, Heineken, KLM, Shell, Eneco, Rabobank, WWF en de Gemeente Amsterdam wordt gewerkt aan opmerkelijke innovaties, altijd vanuit de filosofie 'Business as a force for Good'.
In de jaren direct na zijn studies Bedrijfskunde (Nijenrode) en Antropologie (VU Amsterdam) was hij betrokken bij spraakmakende merken en projecten in de mode-industrie (o.a. Evisu, Amsterdam International Fashion Week, Blue Blood, Ganbaroo, Hilfiger), maar de laatste 15 jaar richt hij zich primair op innovaties ten bate van onderwijs en de transitie (zowel economisch als maatschappelijk).
In 2012 zette hij met verschillende toonaangevende jeansmerken (o.a. Levis, Gstar, Calvin Klein, Hilfiger, Kings of Indigo, Scotch & Soda) een opleiding tot duurzaam denim ontwikkelaar op: de Jean School. Deze MBO4 opleiding staat inmiddels internationaal zeer hoog aangeschreven: plek 99 in de wereldwijde ranking van modeopleidingen (dus boven menig HBO). Deze ambitieuze ontwikkel-aanpak is inmiddels door diverse ROC instellingen omarmd, met tientallen nieuwe MBO opleidingen als gevolg (in alle sectoren, van beauty en bewegen tot bouw en barpersoneel).
Over Martijn Pater
Martijn Pater is een ervaren strateeg met meer dan 20 jaar ervaring. Hj is gericht op innovatie, co-creatie, smart cities, mobiliteit, duurzaamheid en strategieën met positieve impact. Hij is industrieel ontwerper, creatief denker en ondernemer. Martijn is medeoprichter van impact strategie bedrijf Fronteer, een B Corp consultancy gevestigd in Amsterdam. Daarnaast is hij medeoprichter van smart city start-up Coding the Curbs en voorzitter van NDSM Energie - een unieke duurzame energiecoöperatie bestaande uit 60 bedrijven gevestigd te Amsterdam. In zijn vrije tijd heeft Martijn een eigen energieneutraal huis gebouwd.