Organisaties kennen vaak veel wisselingen in hun teams, teamleden en doelen voor die teams. Medewerkers voelen zich regelmatig ontheemd, niet verbonden of kunnen hun draai niet vinden. Met als gevolg dat het veel tijd en moeite kost om die teams weer een volledige bijdrage te laten leveren aan de doelstellingen van de organisatie. Gelukkig zijn er manieren om verbinding, samenwerking, resultaatgerichtheid en ontwikkeling binnen teams anders vorm te geven.
In mijn boek reik ik je concrete handvatten om 7 concrete pijlers van teams te versterken en te ontwikkelen. Niet alleen krijg je meer inzicht hoe die pijlers werken in teams en organisaties maar in de toolkit staan ook concrete oefeningen, vragenlijsten en verdiepende theorieën.
Welkom en aandacht
Zeker in deze tijd is het voor organisaties niet alleen van belang om medewerkers te kunnen boeien en werven, maar ook om ze te binden aan de organisatie. Hoe bind je nu nieuwe medewerkers? Op basis van de theorie over de Critical Attachment Period, reik ik je inzichten aan over het belang van aandacht en hoe je dat in een team kunt vormgeven. Een van de manieren is simpelweg gewoon tijd en ruimte vrij maken voor je medewerkers.
Vrije verkenning
Als je team eenmaal wat meer gevormd is, zul je ontdekken dat teamleden vaak weinig ruimte krijgen of pakken om dingen te ontdekken. Maar net zoals bedrijven als Google ontdekten, is het belang van ruimte om eens te proberen erg belangrijk. Vaak worden op zogenaamde vrije creatieve dagen of dagdelen, juist datgene ontwikkeld of bedacht wat het team of jou echt verder helpt of worden oplossingen gevonden, die nog niet eerder bedacht waren.
Denkkracht
Hoe moeilijk kan het zijn om in je team voldoende kritisch naar elkaar te zijn, op een constructieve manier? Hoe benut je de denkkracht in het team door elkaar op een positieve manier te bevragen? Je leert bij deze pijler hoe je team op een constructieve manier elkaar laat versterken met behulp van specifieke vragen en divergerende en convergerende technieken.
Teamidentiteit
Zijn je teamleden onvoldoende met elkaar verbonden? Is er te weinig een wij-gevoel? Dat heeft waarschijnlijk te maken met het gebrek aan teamidentiteit. Je leert uit mijn boek hoe je de teamidentiteit bouwt o.a. op basis van gerichte acties rondom de WHY van het team en specifieke rituelen zoals het vieren van succes.
Structuur
Voor een team is structuur een noodzakelijke pijler. Maar hoe bouw je de structuur van een team nu zodanig dat het bijdraagt aan de doelen en resultaten van een team? Hierbij zijn de grenzen van een team belangrijk. Hiermee kun je niet alleen veiligheid bieden, maar ook ruimte bieden voor verantwoordelijkheid en groei. Ook leer je te werken aan heldere besluitvorming
Competenties
Maak je maximaal gebruik van de competenties binnen je team? Dat is meer dan alleen individuele competentiemanagement. Maar hoe versterk je nu zodanig synergie dat de competenties van een team elkaar versterken? Het vraagt moed van je om met teamleden op verkenning te gaan en samen te ontdekken hoe de synergie in competenties tot stand wordt gebracht.
Integratie
Als je voldoende aandacht hebt geschonken aan alle pijlers, is het ook zinvol om te kijken of ze voldoende op elkaar zijn afgestemd. Een bril die je hierbij op kunt zetten, is de bril van ethiek. Werk je met het team waardengedreven en doe je de goede dingen, die een bijdrage leveren? Niet alleen aan het team maar ook aan de organisatie en andere delen van de wereld?
Fundament
En als je de 7 pijlers hebt ingezet, er mee gespeeld, samen met het team dingen ontdekt hebt, zul je merken dat er niet alleen meer succes is voor het team maar dat er ook meer synergie en plezier is. Dan heeft het team een goed fundament om nog verder te groeien en samen te genieten.
Over Cor van Geffen
Cor van Geffen (MSc, PTSTA, TA organisational) is een inspirerende facilitator van ontwikkelings- en veranderprocessen. Hij is gefascineerd door teams en de dynamiek binnen teams. In de afgelopen twintig jaar heeft hij voor ruim 300 opdrachtgevers meer dan 3500 medewerkers getraind en begeleid. Daarnaast is hij opleider bij de TA Academie, Nyenrode en The Berne Institute.