In het boek Goed eigenaarschap brengen we de eigenaarsrol in familiebedrijven voor het voetlicht en pleiten we voor een duidelijke en gedeelde visie op die rol.
Familiebedrijven zijn in potentie een sterke ondernemingsvorm. Maar die potentie moet je als familie wel zien te realiseren. Door de rol van eigenaar goed in te vullen, sla je een stevige brug tussen familie en bedrijf. Dit draagt bij aan de synergie tussen familie en bedrijf, een cruciale factor voor het langetermijnsucces van familiebedrijven.
Goed eigenaarschap
In het algemeen is eigenaarschap van een bedrijf een onderbelicht onderwerp. Daarom vinden we het belangrijk om onze kennis uit de praktijk over eigenaarschap in familiebedrijven te bundelen. We hopen van harte dat dit boek helpt om familie-eigenaren bewust te laten nadenken over verschillende aspecten van eigenaarschap. Vanuit de overtuiging dat dit kan bijdragen aan een betere invulling van de niet altijd makkelijke rol van eigenaar.
Een gedeelde eigenaarsvisie
Eén van de thema’s waar een eigenaarsteam mee aan de slag moet is de eigenaarsvisie. Daaronder verstaan we het mandaat dat de eigenaren van het familiebedrijf meegeven aan de directie om te ondernemen. De visie vertelt wat de eigenaar belangrijk vindt en verwacht van het familiebedrijf. Sommige families hebben zo’n kader heel expliciet gemaakt (soms in een familiestatuut), bij andere families bestaat het kader impliciet, en bij weer andere families moet de directie maar raden wat de eigenaren willen.
Zonder een duidelijk kader ontstaat het risico dat de directie het bedrijf een andere richting op stuurt dan de familie wil. Daarnaast is het minimaal zo belangrijk dat dat bij het opstellen van een eigenaarsvisie ook blijkt of de familieleden op één lijn zitten. Wat zijn bijvoorbeeld de verwachtingen over risico en rendement? Is iedereen bereid om van dividend af te zien om zo groeikapitaal beschikbaar te maken? In het boek bieden we handvatten om als eigenaarsteam hier concreet mee aan de slag te gaan.
Aandachtspunten
Als je eigenaar van een familiebedrijf bent waarin er een ‘eigen’ rol is voor de eigenaar, dan zijn er – naast de eigenaarsvisie – nog andere aandachtspunten voor het bevorderen van goed eigenaarschap:
- Maak de rol van eigenaar in de governance duidelijk en handel daar naar;
- Bouw een passende governance-structuur voor het familiebedrijf;
- Zorg dat je inzicht hebt in de dynamiek van het familiebedrijf en geef onderlinge relaties aandacht;
- Zorg dat je blijft werken aan je eigendomsstrategie en eigenaarsvisie;
- Zorg dat je weet welke rol je wilt nemen (en waarom) en ontwikkel jezelf in die rol.
Speciale aandacht verdient naar ons idee de STAK (stichting administratie kantoor), een bestuursstructuur die bij familiebedrijven veelvuldig voorkomt maar waar weinig over geschreven is.
Om het praktisch te houden wisselen we in Goed eigenaarschap feitelijke en inhoudelijke informatie af met veel voorbeelden uit de praktijk. Door het boek heen krijgt de lezer vragen voorgeschoteld die helpen om met de inhoud aan de slag te gaan.
Het boek is voor eigenaren van familiebedrijven waarin de leiding van het bedrijf en het aandeelhouderschap nu of op afzienbare termijn niet meer een-op-een overlappen. Maar ook voor hun adviseurs, directieleden, leden van RVC en STAK-bestuurders.
Over Ilse Matser
Ilse Matser begeleidt familiebedrijven bij het vormgeven van het eigenaarschap. In het boek Goed eigenaarschap schetst ze overzichtelijk wat er komt kijken bij goed eigenaarschap en geeft ze talloze praktische adviezen om die rol inhoud en richting te geven.
Over Jacqueline van Zwol
Jacqueline van Zwol begeleidt familiebedrijven bij het vormgeven van het eigenaarschap. In het boek Goed eigenaarschap schetst ze overzichtelijk wat er komt kijken bij goed eigenaarschap en geeft ze talloze praktische adviezen om die rol inhoud en richting te geven.