Als ondernemer ben je ooit begonnen met een passie voor een product of dienst, met een visie om iets moois neer te zetten in de markt. Je bedrijf groeide gestaag tot 15 à 25 medewerkers, maar nu stuit je op nieuwe uitdagingen die je oorspronkelijke visie lijken te vertroebelen.
Andermans problemen
In plaats van bezig te zijn met het binnenhalen van nieuwe klanten of het ontwikkelen van innovatieve producten, besteed je je dagen aan het oplossen van andermans problemen en organisatorisch geneuzel. Je merkt dat de kosten stijgen, terwijl de winstmarges tegenvallen. Het is duidelijk: er moet iets veranderen.
Professionalisering
Veel ondernemers lopen tegen deze hindernissen aan. Ze realiseren zich dat professionalisering noodzakelijk is om verdere groei te kunnen realiseren. Echter, het aanbrengen van structuur, organiseren en aansturen van mensen zijn vaak vaardigheden die niet vanzelfsprekend tot het ondernemers-DNA behoren. Uit mijn eigen ervaringen en uit talrijke wetenschappelijke studies blijkt echter dat bedrijven die deze aspecten goed op orde hebben, aanzienlijk beter presteren. Deze koplopers zijn tot wel vijf keer productiever dan hun concurrenten.
Analyses en onderzoeken
In Beter is meer onthul ik het geheim van deze koplopers. Door onze uitgebreide analyses en onderzoeken hebben we ontdekt dat er een cruciaal verband bestaat tussen de mate van professionaliteit en de productiviteit van een bedrijf. Dit boek biedt niet alleen theoretische inzichten, maar ook praktische adviezen die direct toepasbaar zijn. We hebben deze kennis gebaseerd op onze toegang tot mkb-bedrijven en succesvolle Nederlandse groeibedrijven, zoals de FD Gazellen.
Praktische handvatten
In het eerste deel van het boek krijg je inzicht in de voordelen van professionalisering en leer je hoe je veelgemaakte fouten kunt vermijden. Je ontdekt hoe je door een andere bril naar jezelf en je bedrijf kunt kijken. In het tweede deel behandelen we het noodzakelijke leiderschap voor succes. Hierin leer je hoe je een veilige en gelukkige werkomgeving creëert, en hoe je een sterk kernteam opbouwt dat samen met jou de kar trekt. Geen vage theorieën, maar praktische handvatten voor gewenst gedrag.
Managementpraktijken
Het derde deel gaat in op specifieke managementpraktijken, zoals prestatiemanagement, talentmanagement en continu verbeteren. Dit lijken misschien niet de meest sexy onderwerpen, maar ze zijn wel cruciaal voor jouw succes als ondernemer. In dit deel leer je ook het succes van je kernteam te kopiëren naar de rest van je organisatie.
Je vraagt je misschien af of je al deze extra taken er nog wel bij kunt hebben. Maar als jouw bedrijf toe is aan professionalisering, dan ben je waarschijnlijk al met een team van minimaal 15 tot 25 collega's. Het onbenutte potentieel binnen je huidige team kan een groot deel van je problemen oplossen. Door professionalisering geef je je medewerkers de tools en de structuur om effectiever te werken, waardoor jij weer kunt doen waar je goed in bent: ondernemen.
Zomervakantie
Het resultaat? Meer winst, minder gedoe en meer rust. Je kunt eindelijk die zomervakantie nemen zonder continu gebeld te worden voor kleine problemen.
Je creëert ook samen ruimte om te groeien en te innoveren, in jullie eigen tempo en manier. Zo is het digitaliseren van jouw bedrijf zeker een belangrijke factor in het verhogen van de productiviteit van je bedrijf. Beter is meer biedt de inzichten en de middelen om in jouw bedrijf ruimte, tijd, budget en talent vrij te maken om digitalisering en andere kansen ook daadwerkelijk in te vullen.
Over Pieter Peelen
Pieter Peelen is technisch bedrijfskundige (Universiteit Twente) met een specialisatie in ondernemerschap, innovatie en strategie. Hij heeft acht jaar gewerkt in uitdagende corporate managementposities. In 2010 richtte hij No Nonsancy op waarmee hij mkb-bedrijven in de ‘beter is meer’-fase helpt om professioneler en productiever te worden.