Er zijn zoveel zinnige en onzinnige initiatieven die voorbij gekomen onder de noemer duurzaamheid dat de betekenis ervan verloren lijkt te gaan. En dat terwijl het begrip steeds vaker opduikt in kranten, beleid en jaarverslagen. Bedrijven die niet ‘aan duurzaamheid doen’, zouden hun langste tijd hebben gehad en op de langere termijn geen bestaansrecht hebben. Maar is dit inderdaad zo? Is de top van het bedrijfsleven er daadwerkelijk van overtuigd dat duurzaamheid een prioriteit behoort te zijn in de bedrijfsvoering? En geldt dit ook voor het mkb of is duurzaamheid vooral een onderwerp op de agenda van de multinationals? Zouden er over twintig jaar geen bedrijven meer zijn die heel veel geld verdienen met het doen van ‘niet-duurzame’ activiteiten?
Geboeid door bovenstaande vragen gaan we in Duurzaamheid is passé in op wat duurzaamheid in essentie is of hoort te zijn. Dit is van belang omdat het ons op valt dat, hoewel duurzaamheid steeds meer bepalend wordt voor bedrijven, echte vooruitgang niet wordt geboekt. Er wordt wel veel gerapporteerd maar échte veranderingen in systemen of processen zijn zeldzaam.
Waar gaat het dan wel om?
Het boek beantwoordt vragen die velen stellen. Wat is de essentie van duurzaamheid? Wat betekent het voor de organisatie waar ik werkzaam in ben? Wij zijn er van overtuigd dat het uiteindelijk gaat om lange termijn meervoudige waardecreatie. Of in andere woorden hoe bedrijven nu en in de toekomst waarde creëren en daarmee succesvol en toekomstbestendig zijn. Het boek gaat over ingrediënten die het mogelijk maken een onderneming een nog steviger fundament te geven. Wij beschrijven 8 ingrediënten die niet alleen financiële waarde hebben, maar ook een positieve bijdrage aan de samenleving geven. Dit wordt in het boek meervoudige waardecreatie genoemd.
Succesvol met de 8 ingrediënten
Het boek bewijst dat bedrijven van groot tot klein met acht ingrediënten de winnaars van de nieuwe economie kunnen worden, als ze duurzaamheid niet langer beschouwen als ‘iets waar ze aan moeten doen’, maar van onder tot boven structureel in de kernactiviteiten integreren en daarmee onderdeel worden van positieve maatschappelijke verandering. We noemen 8 ingrediënten want er is niet één recept om te volgen. Bedrijven kunnen zelf op basis van de ingrediënten hun eigen recept maken en daarmee succesvol worden en blijven in de nieuwe economie. Ieder bedrijf van groot tot klein moet nadenken wat zij nu echt voor waarde toevoegen, zowel op financieel als niet-financieel vlak.
Adjiedj Bakas, Ruud Koornstra & Max Christern
In het boek komen naast Jan-Peter Balkenende meer interessante mensen aan het woord over de acht ingrediënten waaronder trendwatcher Adjiedj Bakas, serial ondernemer Ruud Koornstra en board challenger Max Christern. Het boek is zeer toegankelijk om te lezen en is mede door de interviews zeer afwisselend en verfrissend.
Het boek inspireert door zijn heldere boodschap. Geen ingewikkeldheid, maar duidelijk hoe ieder bedrijf vanuit de kern een positieve bijdrage behoort te leveren aan de maatschappij en daarbij financieel gezond kan en dient te blijven.
Auteur Carolien Gadella - van Wersch is bedrijfskundige en oprichter van Double Purpose. Een bureau dat bedrijven inspireert en adviseert om te ondernemen met een dubbel doel: Een gezond bedrijf runnen én een positief effect hebben op de samenleving. Auteur Hugo Hollander is accountant en oprichter van Share Impact Accountants. Hij was voorheen als partner verbonden aan EY. Het is zijn missie om de maatschappelijke functie van accountant weer in ere te herstellen. Accountancy pur sang voor organisaties in het hart van de maatschappij. Ze zijn de auteurs van Duurzaamheid is passé.