-Wat zeg je Geerhard? Dinsdag inleveren?
-Ja volgende week dinsdag. Het moet over twee weken in de winkel liggen.
-Ah kom op. Ben je gek geworden? Hm. Oké ik begrijp het, dan hoef ik mijn agenda dus helemaal niet meer te checken dus.
‘Neem besluiten en voer geen debatten,' schrijft organisatieadviseur Jacques Pijl in het boek Never waste a good crisis. De 10 wetten van crisismanagement. Ideeën zijn leuk maar je hebt er pas iets aan als je ze uitvoert.
-En wie zijn de anderen die meedoen?
-Nou een mooi rijtje hoor. Even kijken, Jan, Arjan, en Elja, Gonny Vink en Gert-Jan Hospers...
-Ah leuk zeg, supergoeie en leuke mensen allemaal.
Adviseur Marcel van Wiggen wijst op het belang van een goede bedrijfscultuur waarin mensen echt graag met elkaar samenwerken.
-En jij bedacht het in die ene minuut per dag dat je tijd hebt om naar het plafond te staren?
-Nee, de suggestie kwam van Gert-Jan Hospers, die de indruk had dat veel ondernemers en managers wel wat inspiratie zouden kunnen gebruiken tijdens de coronacrisis.
-Ja die indruk heb ik ook, ik begrijp van best veel mensen dat ze met de handen in het haar zitten.
Economisch-geograaf Gert-Jan Hospers raadt aan om regionaal oplossingen te zoeken, je directe omgeving kan een voedingsbodem voor vernieuwing zijn.
-Geerhard, je moet wel je naam onder het voorwoord zetten.
-Nee joh, we hebben het boek hier met zijn allen gemaakt, Monique, Debbie, Isabel, Susan. Ik vind niet dat mijn naam er dan onder moet.
-Ik vind van wel, jij bent de primus inter pares.
Debatdeskundige Gijs Weenink wijst op het belang van het organiseren van tegenspraak voor iedere leider.
-Enne wat schuift het Geerhard?
-Nou het levert wel een paar centen op hoor. Letterlijk. Ik vrees dat het er weinig zijn, per auteur. Maar jullie krijgen wel allemaal een flinke doos boeken. Om uit te delen.
-Ah uitstekend idee. Ik ga iedereen een boek onder de riem steken.
Marketingadviseur Erwin Wijman geeft als centraal adagium mee: ben zichtbaar en blijf zichtbaar tijdens die crisis. Laat van je horen, speel jezelfi n de kijker. Zo beitel je je merk in het hoofd van al die mensen daarbuiten. Eh, daarbinnen.
Kortom. Smacht jij als ondernemer of manager naar nog meer praktische tips over hoe je omgaat met zo'n crisis als deze? Lees je graag aansprekende cases over wie het goed of zelfs écht goed aanpakt? En hoe dat voor jou kan werken?
Dan is dit boek voor jou.
Never waste a good crisis. De 10 wetten van crisismanagement is geschreven door tien auteurs met ieder hun eigen specialisme, van marketing tot strategie-executie, van leiderschap tot beter samenwerken. Maar dat had je al begrepen :)
Erwin Wijman is marketingdeskundige, schrijver en journalist en schreef eerder onder meer De geluksmachine. Zo kies je de auto die je echt wilt (Haystack, 2017) en Vlinder in de boksring. De 7 regels voor challengers die willen winnen en marktleiders die niet willen verliezen. Hij is een van de 10 auteurs die in Never waste a good crisis handreikingen doen om met de crisis om te gaan.
Over Jan Adriaanse
Prof. dr. Jan Adriaanse is hoogleraar Turnaround Management aan de afdeling Bedrijfswetenschappen van de Universiteit Leiden. Daarbinnen is hij onder meer actief binnen Turnaround, Rescue & Insolvency Leiden (TRI-Leiden), een interdisciplinair onderzoeksteam rond ondernemingen in zwaar weer. Daarnaast is hij oprichter en directeur van trainingsinstituut en adviesbureau Turnaround PowerHouse(r).
Over Gijs Weenink
Over Marcel van Wiggen
Over Erwin Wijman
Erwin Wijman, door marketing-organisatie NIMA bestempeld als de hofschrijver van het vak, schreef eerder de bestsellers 'Zo verkoop je alles; Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt' en 'De verkoopmaffia; Waarom aardig zijn beter verkoopt'.
Over Arjan Yspeert
Over Jan Bletz
Over Elja Daae
Over Erik in 't Groen
Erik in 't Groen MSc. RV (1983) is actief als adviseur en investeerder. Daarnaast is hij parttime actief als CFO van een advocatenkantoor, RvC-lid van een zorgorganisatie en ontwikkelaar van (zorg)vastgoed. Hij werkte in het verleden voor onder meer PwC en Rabobank. Erik studeerde bedrijfseconomie aan de Hogeschool Rotterdam en bedrijfskunde aan Nyenrode Business Universiteit.
Over Gert-Jan Hospers
Gert-Jan Hospers is docent en onderzoeker Economische Geografie aan de Universiteit Twente en bijzonder hoogleraar City- en Regiomarketing aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Daarnaast is hij voorzitter van Stichting Jane, die het gedachtegoed van de Amerikaanse stadsactiviste Jane Jacobs propageert, en maakt hij deel uit van het wetenschappelijk comité van Cittaslow International.
Over Jacques Pijl
Over Bart Stofberg
Over Gonny Vink
Gonny Vink is oprichter en chief happiness officer van work21 en auteur van verschillende boeken. Samen met haar collega's helpt ze mensen en organisaties wendbaarder te worden in deze digitale tijd.