Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

100 dagen Coronacrisis

Een originele gedachte om het begin van de crisis vast te leggen op basis van reacties van leiders en ondernemers. Hoewel er interessante wetenswaardigheden in staan heeft het te weinig diepgang om later nog opnieuw open te slaan.

Peter de Roode | 20 november 2020 | 2-3 minuten leestijd

Ons geheugen wordt door Samhoud opgefrist. We lezen terug wat er in week 12 tm week 22 met betrekking tot de aanpak van het Corona-virus heeft plaatsgevonden. Veel zullen we vergeten zijn, omdat we per dag zoveel nieuws over Covid-19 te verstouwen kregen. 17 maart 2020 applaudisseerde Nederland voor de mensen in de zorg en op 20 maart hield de koning een toespraak voor het Nederlandse volk over alertheid, solidariteit en warmte.

Ik vond die chronologische weergave van de gebeurtenissen wel zinvol, het leverde me veel ‘Oh ja-momenten op'. Het herrinnert je aan hoe je het virus toen zelf beleefde.

Maar ik mis iets in het boek(je). Het gevoel van de mensen wordt te summier beschreven, terwijl het economische perspectief de boventoon voert. Dat is niet vreemd misschien als je econome Barbara Baarsma interviewt, maar we krijgen niet echt te lezen wat het mensen echt doet of deed. En dat heeft met de opzet te maken. Weliswaar heeft de auteur allerlei verwijzingen naar podcasts gemaakt in zijn boek om alle gesprekken te kunnen beluisteren.
Maar dat voerde mij echter weer te ver. De podcasts moeten geen compensatie zijn, eerder een aanvulling of verdieping.

Ik vind het dus wat dun en weinig diepgaand en had graag gezien dat de auteur een wat uitgebreidere analyse had gegeven dan die ene bladzijde onder het kopje ‘Blik op de toekomst'. Als de auteur het heeft over oud gedrag in het pré-Corona tijdperk dan had ik graag willen lezen wat hij daar dan onder verstond, maar dat ontbreekt. Of: Verandering vraagt loslaten. Punt. En zo weet ik nog steeds niets anders dan de algemeenheden die ik al kende.

Lichtpuntjes vinden we soms terug in aanpakken van sommige CEO's zoals bij Hein Schumacher van Friesland Campina, die met zijn bedrijf vier principes opstelde en zich daar gezamenlijk naar gedroeg. Wereldwijd wel te verstaan. Die principes waren: 1. Stay safe 2. Primary process only, verder helemaal niks 3. Stay connected 4. Act with a long term view.

Nee 100 dagen corona crisis is een aardig idee dat helaas te mager is uitgewerkt.

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggenWerkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boomschreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.

Over Peter de Roode

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden