Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Procesmanagement en de SqEME-benadering

'Procesmanagement en de SqEME-benadering' gaat over procesmanagement in een nieuw jasje. Daar waar het klassieke denken voorbij gaat aan het feit dat organisaties open systemen zijn en deel uitmaken van complexe netwerkstructuren, gaat SqEME verder. Het boek geeft nieuwe inzichten in hoe processen binnen organisaties in kaart kunnen worden gebracht. De auteurs, Jos van Oosten, René van Velzen, Peter de Klein, Theo Snijders en Teun Hardjono, hebben het boek opgedragen aan de grondlegger van wat nu het SqEME gedachtegoed is, Ren Hilverdink.

Marius van Rijswijk | 13 mei 2011 | 2-3 minuten leestijd

'Procesmanagement en de SqEME-benadering' helpt processen te herkennen, ontwerpen, beheersen, managen en verbeteren in de eigen organisatie en levert daarvoor een set consistente en samenhangende modelleertechnieken. De auteurs geven aan de hand van de zogenaamde vier "vensters" helder inzicht in de SqEME-methodiek.

De vier "vensters" zijn de vier verschillende invalshoeken van waaruit men naar een organisatie kan kijken. Het "blauwdrukvenster" staat voor de resultaatgebieden en hoe de samenwerking in de organisatie is vormgegeven. Het "berichtenverkeervenster" gaat over de samenhang en afstemming. Het "bestekvenster" zegt iets over de inrichting van taken en over verantwoordelijkheden en hulpmiddelen. Het laatste venster, het "bureaubladvenster", staat voor het monitoren van het proces.

Deze vensters bieden een goed raamwerk om de organisatie te ontleden en van daaruit verbeteringen aan te brengen op elk gewenst niveau in de organisatie. Er bestaan uiteraard veel methodieken om organisaties "door te lichten" en de effectiviteit te bepalen. Zo kennen we het INK-model, het 7-s model, de Balanced Scorecard en Six Sigma. In essentie doen deze modellen ook waarvoor ze bedoeld zijn, zij het elk op zijn eigen manier.

SqEME is daarop geen uitzondering. Het is een goed doordacht model dat al jarenlang succesvol wordt toegepast in verschillende industrieën. Of dit een beter model is dan andere durf ik niet te zeggen. Het model en de toepassing ervan moet passen binnen de cultuur van de organisatie. Het succes hangt af van de behoefte van de organisatie en het doel dat nagestreefd wordt.

De auteurs hebben een zeer heldere en pragmatische manier van schrijven. De indeling in hoofdstukken is gebaseerd op de vier "vensters". Elk venster wordt beschreven en toegelicht. Tevens worden in de bijlagen praktische voorbeelden gegeven. Het boek leest eenvoudig en de SqEME-benadering is goed te begrijpen en dus, op basis van dit boek, in de praktijk toe te passen.

Procesmanagers en leidinggevenden die hun organisatie willen verbeteren, kunnen op basis van de SqEME-benadering inzicht krijgen in de vele aspecten van de organisatie in de brede zin van het woord. De SqEME-benadering is een goed alternatief voor de al bestaande methodieken, maar kan daarop ook een aanvulling zijn. Bij het lezen van het boek kwam ik zowel clichés tegen als nieuwe inzichten. In eerste instantie lijkt de SqEME-benadering op de andere methodieken, wat natuurlijk begrijpelijk is.

Wanneer men tussen de regels door leest en de methodiek echt gaat begrijpen, worden de nuances duidelijk en krijg je als lezer ook nieuwe inzichten. Dat is wel het aardige van het boek en de methodiek. Zoals gezegd: verwacht geen baanbrekende nieuwe inzichten of een compleet nieuwe methodiek. Zie het boek als aanvulling op de bestaande methodieken en bekijk goed welke van deze methodieken het beste past binnen de organisatie.

Over Marius van Rijswijk

Marius van Rijswijk is directeur-eigenaar van consultancybureau Doen Consultancy. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

René van Velzen, Jos van Oosten, Theo Snijders
Procesmanagement en de SqEME-benadering

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden