Topchick is wel streng, een pas benoemde manager moet er het beste van maken, voor u het weet eindigt u als een van de tien slechtste managers ooit! In hoofdstuk twee somt hij tien archetypen managers op, gebaseerd op tien mogelijke slechte gewoontes. Zodra iemand een van die gewoontes structureel toepast zal hij op de langere termijn niet succesvol zijn. Aldus Topchick. Denk hierbij aan gewoontes als: stroef communiceren, alle eer opstrijken, geen besluit kunnen nemen of overdreven complimenteren. Gebaseerd op een voorbeeld worden de symptomen van de eigenschap beschreven en geeft Topchick aan wat de invloed op de staf en organisatie is en hoe je dit gedrag kunt voorkomen. Naast het gedrag dat NIET vertoont moet worden, geeft de auteur ook aan wat een 'manager-tegen-wil-en-dank' WEL moet doen.
De sleutel tot het succes is het nietdoen-principe. Managers kunnen grofweg bekeken drie gedragsaspecten beoefenen: doen (zelfstandig werken aan een specifieke doelstelling), managen (er voor zorgen dat het werk gedaan wordt door anderen) en leidinggeven (zorgen dat mensen proactief hun eigen werk doen in een prettig arbeidsklimaat). Het nietdoen-principe betekent dat een manager zich moet richten op de taken managen en leidinggeven. De voordelen hiervan zijn onder andere dat een manager meer tijd beschikbaar heeft en de kans biedt aan medewerkers om zichzelf te ontwikkelen. In de vier hoofdstukken worden de cruciale vaardigheden voor succesvol managen beschreven: 1. De ontwikkeling van teamleden stimuleren 2. Actief luisteren 3. Feedback geen en ontvangen 4. Het creëren van een motiverend klimaat Deze vier vaardigheden worden uitgewerkt op basis van bestaande theorie, aansprekende voorbeelden en praktische tips. Het meest lachwekkende voorbeeld wordt beschreven om de stelling 'weet wat je medewerkers doen' kracht bij te zetten. In een Amerikaanse organisatie is een manager aangesteld die niet op de hoogte is wat de individuele medewerkers uitvoeren. Een van de medewerkers is vreselijk druk, maakt lange dagen, belt veel en vergadert wat af. In februari en maart leek de druk wat minder en maakte de medewerker ook minder uren per week om in april weer heel druk bezig te zijn. Na twee jaar kwam de manager erachter dat deze medewerker op eigen initiatief een bedrijfstoto had opgezet voor diverse sportcompetities waar hij fulltime mee bezig was. In februari en maart lag de competitie stil, vandaar dat die medewerker dan wat rustiger aan kon doen... Het boek is niet alleen maar bedoeld voor 'plotselinge managers', bijna iedere manager kan leren van de voorbeelden en tips die Topchick in zijn boek aanreikt. Omdat veel informatie wordt overgebracht ontkomt de auteur er helaas niet aan om allerlei lijstjes en opsommingen te hanteren, eigenlijk staan er teveel lijstjes in het boek. Vergeet het nietdoen niet en als een opfriscursus Management gewenst is, heeft u hiermee het juiste boek te pakken!