De luchtige toon van Alfred Griffioen brengt wel een gevaar met zich mee: oppervlakkigheid. Hoewel het boek in zijn algemeenheid niet al te oppervlakkig is, gaat de schrijver regelmatig erg kort door de bocht. Dat begint al met de definitie van businessmodel: 'het aanbieden van een specifiek product of dienst in een bepaalde transactievorm'. Er is nagenoeg geen economische activiteit denkbaar, die niet aan deze te simpele definitie voldoet. Maar er zijn meer punten van kritiek. Bijvoorbeeld Griffioens stelling: 'Het is niet zo dat in bepaalde typen bedrijfstakken meer rendement gemaakt wordt dan in andere typen'. Deze stelling is volstrekt onjuist. Een ieder die de moeite heeft genomen Porters gedachtegoed te bestuderen, weet dit.
Het belangrijkste onderdeel van het boek gaat over de vraag hoe bedrijven succesvoller kunnen worden. Griffioen weet de oplossing: een 'strategieversnelling'. Deze 'strategieversnelling' is een origineel concept, waarbij het hebben van een uniek product en/of marktrelevantie centraal staan. Echt vernieuwend is zijn theorie niet, maar er zitten zeker interessante aspecten aan. Griffioen slaagt erin met lekker toegankelijk geschreven strategische adviezen te komen. Maar de grens tussen toegankelijkheid en simplisme regelmatig overschreden. Opmerkelijk is dat volgens Griffioen strategische allianties een cruciale rol spelen in bij het succesvoller maken van bedrijven. Dat bleek uit zijn vorige boek ('Het Senseo-effect') ook al. Erg toevallig is dat niet. Griffioen is partner bij Alliance experts. U begrijpt wel wat het specialisme van dit bureau is. Er is overigens niets tegen het preken voor eigen parochie, maar het zou sterker zijn indien Griffioen het belang van allianties ook cijfermatig zou kunnen onderbouwen. Zo ver is het (nog?) niet.
Over Max Kohnstamm
Max Kohnstamm is programmamanager bij SRM, hét opleidingsinstituut voor beginnende én ervaren professionals in de marketing, marketingcommunicatie, communicatie en sales.