Volgens Michael Gerber noemen veel ondernemers zichzelf ten onrechte een ondernemer. Ze hebben een baan, geen onderneming en houden zich bezig met de dagelijkse werkzaamheden, zonder strategisch na te denken over de toekomst van hun bedrijf. Het is een mythe dat iedereen die goed is in zijn werk, ook goed zou zijn in ondernemen. Dat is de ondernemersmythe. De valkuil voor veel ondernemers is dat ze keihard werken in hun bedrijf. Maar ondanks hun tomeloze inzet lukt het helaas niet om een succesvol bedrijf op te bouwen. Dat komt omdat de meeste ondernemers werken ín hun bedrijf, en niet áán hun bedrijf. Hoe is het boek de ondernemersmythe opgebouwd? Deel 1 Waar gaat het mis bij veel kleine bedrijven? Welke rollen moet de ondernemer invullen? Welke ontwikkelingsfasen heb je in een bedrijf? Deel 2: De Sleutelrevolutie: Een nieuwe kijk op zakendoen Deel 3: Hoe kun je een bedrijf opbouwen dat werkt? Volgens Gerber vervul je als ondernemer niet 1 rol maar drie rollen: de ondernemer, de manager en de uitvoerder. Wat houden die verschillende rollen in? De ondernemer zorgt voor groei, ziet nieuwe kansen en weet deze te pakken. De manager is verantwoordelijk voor de planning en het overzicht houden binnen de organisatie. De specialist/werknemer/uitvoerder zorgt voor het uiteindelijke werk. De schoenmaker die voor zichzelf begint en zelf de reparaties uitvoert. De app ontwikkelaar die ontslag neemt bij het grote bedrijf en voor zichzelf gaat werken en zelf al het ontwikkel werk uitvoert. In de ideale wereld heb je als ondernemer een perfect evenwicht tussen deze verschillende rollen. De typische eigenaar van een bedrijf is slechts voor 10 procent ondernemer, 20 procent manager en voor 70 procent uitvoerder. Bij de meeste ondernemers die voor zichzelf beginnen overheerst de specialist/werknemer/uitvoerder. Deze persoon wil gewoon lekker zijn werk doen en daar zo min mogelijk in gestoord worden. In zijn oude baan werd hij constant lastiggevallen door managers en andere werknemers die hem van zijn werk afhielden. Nu hij voor zichzelf is begonnen gaat hij het anders doen! Mijn nummer 1 inzicht van de ondernemersmythe was het evenwicht tussen de verschillende rollen. De tweede eyeoper was dat je als bedrijf verschillende fasen doorloopt. Je gaat van kindertijd via adolescentie naar volwassenheid. Gerber laat je zien welke voorwaarden je moet creëren om je onderneming te laten slagen. Na het lezen van dit boek begrijp je ineens waarom je super enthousiast bent gestart maar dat er gaande weg dingen zijn veranderd. Heb je soms het gevoel gevangen te zitten in een web? De ondernemersmythe laat je zien hoe je uit dit web kunt komen. Opeens valt alles op zijn plaats. Je snapt waarom jouw droom niet is uitgekomen. Waarom je bedrijf kan aanvoelen als een gevangenis. Waarom je nadenkt om terug te gaan naar je oude baas. En gelukkig snap je ook waarom je niet terug moet gaan naar je baas. Je leert waar de echte oplossing in zit. Door allerlei verhalen laat Gerber zien hoe je het beste kan reageren in welke fase van je bedrijf. Je ontdekt dat je jouw mindset moet veranderen en jouw handelen om echt te gaan ondernemen. Dit boek is verplichte kost voor elke ondernemer.
Recensie
De ondernemersmythe
De ondernemersmythe van Michael E. Gerber is een boek dat wereldwijd meer dan 3 miljoen keer is verkocht. Wat maakt dit boek zo speciaal?
Janneke Stielstra
|
2 juli 2015