Sindsdien heeft hij zich ten doel gesteld ieder jaar een boek te schrijven. In 'Maak waar wat je zegt' blijkt Maisters tempo van schrijven hoger te liggen dan de vernieuwing van zijn inzichten. I
n het begin van dit boek geeft hij zelf aan dat het boek 'vooral het bewijsmateriaal biedt voor belangrijke, maar mogelijk bekende conclusies'. Het boek is gebaseerd op een uitgebreide internationale studie in 29 succesvolle professionele organisaties. De conclusies zijn inderdaad herkenbaar uit de vorige boeken: een continue focus op kwalitatief hoogwaardig klantwerk en het belang van people management voor de ontwikkeling van professionaliteit en een cultuur van enthousiasme en betrokkenheid.
De resultaten van het onderzoek worden beschreven en het is interessant om te zien hoe Maister de relatie aantoont tussen de houding van medewerkers ten aanzien van hun (professionele) organisatie en de financiële resultaten van het bedrijf. Tussen de onderzoeksresultaten door staan typisch Amerikaanse succesverhalen van de participerende bedrijven op basis van interviews van Maister. Een must voor wie zoekt naar het bewijs achter zijn eerdere betoog, maar weinig nieuws voor de managers van professionele organisaties.