Maister vroeg zich af of deze simpele redenering klopt. Hij heeft binnen 139 kantoren van 29 ondernemingen op het gebied van marketingcommunicatie in 15 landen onderzocht wat de primaire drijfveren zijn van financieel succes. Het klopt. De 20% beste kantoren scoren onevenredig goed op de overtuiging van de werknemers dat het 'management doet wat zij zegt'. Dus niet het zeggen, maar juist het doen telt zwaar.
Het boek bevat, tussen de analysehoofdstukken door, casestudies van succesvolle ondernemingen. Treffend is het aantal lezenswaardige voorbeelden waaruit blijkt dat er gewoonweg praktisch gehandeld wordt. De aandacht voor (ontwikkeling van) werknemers hebben alle deze bedrijven hoog in het vaandel. Daarmee komt de factor 'mens' als een vaak onderbelichte en zachte factor eens in een heel ander perspectief te staan. De laatste hoofdstukken zijn samenvattend.
Hoewel u de lijsten met aanbevelingen soms van hun absolute karakter zult ontdoen, bieden ze een aardige opsomming van mogelijkheden en concrete handvatten. De vragenlijst in bijlage 3 is vanwege de directe toepasbaarheid in uw organisatie zeer interessant. Het boek leest zeer prettig en is overzichtelijk en luchtig van opzet en taalgebruik. Het geeft u wellicht genoeg aanknopingspunten om uw gedrag te spiegelen en verder te ontwikkelen. Een praktisch, overzichtelijk en bruikbaar boek.