In deel 1 wordt verwoord waar 'Plezier & prestatie' staat ten opzichte van andere mensgerichte boeken. Op zich verhelderend, alhoewel het lezen van dit gedeelte meer als prestatie voelde dan als plezier. De ene verwijzing naar de andere en een hoog gehalte aan 'aspecten waaraan invulling moet worden gegeven', ontnamen mij af en toe het plezier om door te lezen.
Vanaf het tweede deel kreeg ik er meer plezier in. Er worden duidelijke mensgerichte aanwijzingen, verdeeld in een achttal plezierpijlers, beschreven waarop het plezier bij medewerkers vergroot kan worden bij het leveren van prestaties. Gaandeweg wordt het begrip pleziermanagement geïntroduceerd en dat houdt werkelijk meer in dan er als manager zijn voor het 'zang- en dansgedeelte'.
Pleziermanagement richt zich op het managen van werkplezier en het geven van vertrouwen aan je medewerkers. Het draait om het faciliteren van de talenten en motivatie van de medewerkers, teneinde daarmee te komen tot de beoogde prestatie. Praktische voorbeelden onderstrepen het succes van pleziermanagement. Het boek geeft zicht op de weg naar een succesvolle mensgerichte organisatie. Het belangrijkste daarbij is dat bij het op de juiste manier aandacht hebben voor plezier in het werk, het leveren van prestaties absoluut niet in het gedrang komt. Het is zeker de moeite waard om echt met pleziermanagement aan de slag te gaan!