Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Calimeromarketing 3.0

Het eerste wat opvalt aan ‘Calimeromarketing 3.0’ is de mooie vormgeving. Het boek verleidt om erin te gaan lezen. Als zelfstandig ondernemer in de dop heb ik behoefte aan praktische inzichten op het gebied van marketing. Ik ben benieuwd of de inhoud net zo pakkend is als de vormgeving.

Remy van Gelder | 30 oktober 2014

Veel van de inhoud van dit boek staat ook in de vorige edities. Tegelijk is het aangevuld met nieuwe voorbeelden uit de praktijk en staan er door het boek heen mooie afbeeldingen die de inhoud tot leven brengen. Alleen al daarom vind ik dit boek een hele verbetering ten opzichte van de voorgaande edities. De marketingfilosofie is opnieuw teruggebracht tot 10 spelregels, maar de volgorde van de spelregels is dit keer veranderd. In tegenstelling tot de vorige edities beginnen de spelregels nu met ‘trots op je status van kleine ondernemer’. Voor mij illustreert dat heel treffend het karakter en de waarde van ‘Calimeromarketing 3.0’. Het aantal kleine bedrijven groeit sterker dan ooit en het is een kunst om je plek te vinden. Trots en werken vanuit passie voor wat je te bieden hebt, lijken me mooie uitgangspunten, die helpen om op te vallen in de netwerkeconomie. Volgens Karen Romme, schrijver van het boek, is Calimeromarketing net vuurtorenmarketing. Het gaat erom dat je een vuurtoren wordt, zodat je je licht kunt laten schijnen op dat gebied waar jij klanten vandaan wilt halen. Ik vind dat een pakkend beeld. In het boek staan vervolgens veel praktische tips over hoe ik mijn vuurtoren kan opbouwen en mijn licht kan laten schijnen. Voor een groot deel is dit allemaal geen nieuwe informatie. Bij het opzetten van mijn onderneming ben ik veel van wat ik lees eerder tegen gekomen. Maar wat dit boek zo’n ontzettend handig maakt, is dat alles heel handig en overzichtelijk bij elkaar staat en dat de opbouw zo logisch is. Wanneer je dit boek leest en toepast bespaar je jezelf echt veel tijd en moeite. Daarnaast stonden er voor mij ook weer veel nieuwe tips en inzichten in, die ik direct kan toepassen. Het is zeker niet altijd makkelijk om als kleine zelfstandige je koers te vinden op de woelige baren van het zelfstandig ondernemen. Mijn ervaring is dat ondernemerschap stuurmanskunst vraagt en dat je koers niet altijd duidelijk is. Het is dan fijn te bedenken dat er een heel behulpzaam klein rood vuurtorentje in handzaam boekformaat voor handen is.

Over Remy van Gelder

Remy van Gelder is bestuurskundige en mindfulness- en communicatietrainer. Hij heeft zijn eigen bedrijf onder de naam Praesense.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden