De opbouw van 'Verras de klant!' is handig. De hoofdstukken starten bij de kennismaking met de klant en gaan door tot en met het geven van relatiegeschenken. Zo doorloopt u stap voor stap elk moment in een klantrelatie. En voor elk moment is wel een goede en ludieke manier om op te vallen. Alleen al in de eerste minuten van de kennismaking kunt u positief opvallen door een bijzonder visitekaartje of pakkende gesprekopening. Bepaal zelf de sfeer van het gesprek! U vergroot de kans om daarna door te gaan in het offertetraject, waar u weer nieuwe verassingen te voorschijn haalt. Een offerte mag best meerdere zintuigen aanspreken, toch? En waarom zou u de offerte standaard in een envelop versturen als er zoveel leukere varianten zijn? Heeft de klant eenmaal voor u gekozen, dan wilt u hem graag zo lang mogelijk koesteren. Het is vaak makkelijker om nieuwe omzet te genereren bij bestaande klanten, dan om nieuwe klanten te werven. Kwaliteit en service spreken voor zich, dus zorg voor iets extra's. Loof een prijs uit of ga een activiteit doen als het contract wordt ondertekend. Wie denkt dat klagende klanten lastig zijn, heeft het mis. Vraag ze juist eens te klagen, wel op een heuse (kartonnen) 'klaagmuur' uiteraard. Als u uw klanten om advies vraagt, versterkt dat namelijk de relatie. Staat u wel eens op beurzen? Zorg dan voor een leuke aandachtstrekker en voorkom dat beursbezoekers uw stand voorbij lopen. Wees lief voor de klant. Organiseer een klantendag of doe iets voor de kinderen van de klanten. Oh ja .... vergeet uw interne klanten niet. Zij zijn het vaak die ervoor zorgen dat het proces op rolletjes loopt. De ene afdeling kan niet zonder de andere. Bij zo'n belangrijke samenwerking past op zijn tijd een aardige verassing. Waarschijnlijk is de gemiddelde wijnproducent dolgelukkig met ons. Want wat geven we makkelijk een fles wijn als relatiegeschenk. Niks mis mee, maar echt origineel is het vaak niet. Hier valt nog wel een hele slag te maken. Want wat is dan wel een passend geschenk? En geeft u dit nu alleen aan het einde van het jaar of kan het ook op een ander moment? Zeker! Bijna elke dag van het jaar is wel 'De dag van ....' Vul maar in, u kunt het zo gek niet bedenken. Op internet is het allemaal terug te vinden. Staat 'uw' dag er niet bij, dan zou ik hem gewoon zelf in het leven roepen. Dat is pas creatief. 'Verras je Klant!' is een echte aanrader. Al zijn niet alle tips direct bruikbaar voor iedereen, het levert veel leesplezier op en inspireert. En zoals Rob Snoeijen in elk hoofdstuk duidelijk maakt: doe altijd iets extra's...
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.