Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

We hebben er zin in!

Hans van der Loo heeft een mooi boek geschreven over zin en betekenisgeving. Het knappe van 'We hebben er zin in!' is dat het de essentie van belangrijke literatuurinzichten weergeeft, waarbij de auteur tegelijkertijd niet nalaat zijn eigen visie op zingeving te vermelden. Het boek is prettig te lezen door de vele anekdotes en praktijkvoorbeelden en last but not least door de onderhoudende schrijfstijl van de auteur.

Peter de Roode | 8 juni 2011

'We hebben er zin in!' komt voor mij wat moeilijk op gang doordat ik het concept 'zin' na het lezen van hoofdstuk 1 niet goed in de vingers krijg. Eerst lees ik dat zingeving een bewust proces is. Maar later schrijft Van der Loo: 'Je kunt zin vergelijken met het in- en uitademen van lucht: het is noodzakelijk en we zijn er voortdurend meestal onbewust mee bezig.' Ook de relatie met drijfveren kan ik na de uitleg nog niet goed plaatsen. Maar na deze wat moeizame conceptuele start komt Van der Loo goed op gang en maakt hij de lezer duidelijk waarom zin en zingeving zulke belangrijke begrippen zijn. Zo stelt hij dat gemiddeld slechts twintig procent van de werknemers werkelijk bevlogen aan het werk gaat. De overige tachtig procent zou beduidend minder energiek aan de slag zijn. Dat zal niemand bevreemden in de huidige tijdgeest van kostenbesparingen en baanreducties. Van der Loo geeft aan dat organisaties in de zogenaamde 'versnellingsval' zijn gelopen. Hieronder wordt verstaan dat organisaties steeds hogere eisen aan medewerkers zijn gaan stellen. Met name het begrip 'integraal management' is daar debet aan, aldus de auteur, die zich beroept op de Duitse hoogleraar Heike Bruch. Het is diezelfde Bruch die vier zogenaamde energiezones binnen organisaties onderscheidt, te weten: de zinzone, hyperzone, comfortzone en zombiezone. De lezer die het boek 'Kus de visie wakker' van dezelfde auteur heeft gelezen, zal deze zones herkennen. Een belangrijke plaats in het boek neemt de rol van drijfveren in. Na een uitstapje over de inzichten van Spiral Dynamics, maakt Van der Loo deze theorie wat inzichtelijker door de vier basisdrijfveren volgens Nitin Nohria en Paul Lawrence te behandelen. Deze zijn: - verdedigen (het voorkomen van verrassingen); - verwerven (vervullen van materiële behoeften); - verbinden (het aangaan van relaties); - verkennen (het bevredigen van nieuwsgierigheid). Waar het natuurlijk allemaal om gaat, is dat zin wordt omgezet in energie. Van der Loo merkt op dat dit in principe 'vrij simpel' is. Hij geeft vier powerprincipes, vier knoppen waaraan je kunt draaien om zin in energie om te zetten. Deze komen neer op: aandacht, verbinding, ambitie en gedrevenheid. Bij het lezen van deze principes vroeg ik me af of dit alles wel zo simpel is. De knop 'ambitie' gaat over uit je comfortzone komen. Een vraagstuk waar menig manager nachtmerries van krijgt. Van der Loo lijkt zelf enigszins terug te komen op de zinsnede 'vrij simpel' wanneer hij opmerkt bij de knop 'verbinding': 'Dit is overigens moeilijker dan we denken...' Wat 'We hebben er zin in!' aantrekkelijk maakt, is dat de auteur er op prima wijze in slaagt om de vele begrippen en concepten die gerelateerd zijn aan zin, zingeving en energie overzichtelijk bij elkaar te brengen, waarbij we bekende auteurs als Marcus Buckingham, Lynda Gratton, John Kabat-Zinn, Daniel Pink en vele anderen voorbij zien komen. Het is de verdienste van de auteur dat hij daar op een energieke manier samenhang in aanbrengt.

Over Peter de Roode

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden