Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Groot Innovatie Modellenboek

De literatuur over diensteninnovatie is zeer bescheiden in vergelijking met die van productinnovatie. Dat moet met het 'Groot Innovatie Modellenboek' van Frank Kwakman en Ruud Smeulders meer in evenwicht worden gebracht. Vooral omdat, volgens de schrijvers, onze economie zich steeds meer ontwikkelt tot een interactie-economie, waarin netwerken van bedrijven producten en diensten aan elkaar leveren, van elkaar afnemen en klanten bedienen. Het 'Groot Innovatie Modellenboek' is geschreven voor ondernemende professionals binnen bedrijfsleven, overheid en sectoren als zorg en onderwijs. Met als doel behulpzaam te zijn en te inspireren.

Arie Buvens | 1 maart 2013

Frank Kwakman en Ruud Smeulders voeren de redactie van dit 'Groot Innovatie Modellenboek'. Frank Kwakman is ondernemer en expert op het gebied van professionele dienstverlening en hoogleraar aan de Nyenrode University. Ruud Smeulders is innovatiemanager en ondernemer. Uit eigen ervaring weten zij dus dat er tegenwoordig andere en meerdere eisen worden gesteld aan de ondernemende professional. Naast het goed zijn in je vak gaat het om het hebben van a) bovenvakinhoudelijke competenties, zoals adviesvaardigheden, projectmanagement en persoonlijke presentatie b) klant- en branchegerichtheid, gesprekspartner zijn voor klanten bij essentiële business issues c) commerciële affiniteit, het waarde kunnen creëren voor klanten, d) personal branding, het maken van keuzes in je professionele loopbaan om beter zichtbaar te zijn en e) rol- en stijlflexibiliteit, het kunnen werken in steeds wisselende combinaties van teams, coalities en belangen. Die nieuwe eisen aan de ondernemende professional zijn nodig, omdat volgens Kwakman en Smeulders uit diverse studies blijkt dat het dienstverlenende bedrijven zijn die in 2020 een leidende rol in verschillende toonaangevende internationale waard netwerken gaan spelen. Een excellente diensteninfrastructuur moet het voor buitenlandse bedrijven aantrekkelijk maken zich in Nederland te vestigen. 'Of je je nu ondernemer, business developer, innovatiemanager, adviseur of business-manager noemt, je hebt een verantwoordelijkheid voor het vernieuwen van je organisatie, producten of diensten. Je realiseert je dat innovatie mensenwerk is, om samenwerking vraagt en om een goed doordacht proces'. Om dat proces beter te faciliteren, hebben de asuteurs een 40-tal innovatiemodellen in dit boek bijeengebracht. Daaruit is het aan de lezer om te kiezen wat het beste past in zijn/haar specifieke situatie en organisatie. Ieder model wordt aan de hand van een praktische casestudy nader toegelicht. Daarbij valt het op, maar dat schrijven de samenstellers ook al in het voorwoord, dat je naast ' echte' modellen ( een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid) ook een scala aan 'tools & techniques ' tegenkomt. Verder valt op dat de meeste auteurs behoorlijk relativerend zijn over hun eigen 'model'. Terecht, want sommige zijn rechtstreekse vertalingen van bestaande internationale strategie-bestsellers. Het is niet allemaal 'rocket science' en niet alle modellen leiden tot een gegarandeerd succes. Maar ze inspireren zeker. En de kanttekeningen die door de beide auteurs bij ieder model worden gemaakt, zijn zeer realistisch. Samengevat volgt het boek het innovatieproces: van ideeënontwikkeling, via innovatieprojecten naar business resultaten om ten slotte uit te komen bij duurzaam innoveren. - Strategie & innovatie: modellen waarmee jet het innovatieproces in een bedrijf richt en organiseert - Kansen en klanten: modellen die helpen om een visie en ideeën te genereren in samenspraak met klanten. - Keuzes & investeringen: modellen die je ondersteunen bij het uitwerken van ideeën en het nemen van besluiten om te investeren. - Samenwerking & partners: modellen die inzichtelijk maken wanneer innovatie om samenwerking vraagt en hoe je partnership ontwikkelt. - Projecten & resultaten: modellen die je vertellen hoe je een innovatietraject inricht, leidt en nieuwe producten en diensten met succes in de markt zet. - Cultuur & organisatie: modellen op basis waarvan je het innovatievermogen van een organisatie in kaart brengt, versterkt en duurzaam belegt. Om een indruk te geven van de modellen en de toepassingen, geef ik een paar voorbeelden. Het Diensten-Innovatiemodel Syntens wordt toegepast bij een transportbedrijf. Van louter transportbedrijf richt dit bedrijf zich nu ook op de kortdurende opslag van pallets voor zijn klanten. Het groeimodel van Ansoff wordt beschreven in een toepassing bij de Amsterdamse RAI, waarbij de RAI zich meer en meer richt op 'connecting virtual and face2face meetings'. De Innovatie Scorecard wordt beschreven in de situatie rond de acceptatie van domotica, woonhuisautomatisering en vooral met oog voor de vraag waarom de doorbraak maar niet plaatsvindt. Het Business Model Canvas wordt toegelicht aan de hand van het businessmodel van Skype. ZWITSAL ging met het model Superpromotor op zoek naar productinnovatie en Heineken innoveerde met behulp van De Innovatiesleutel en leerde hoe leiding te geven aan innovatieteams. Inspirerende verhalen, goed dat ze door Kwakman en Smeulders allemaal bijeen zijn gebracht. Leesbaar en overzichtelijk. Een beetje als doe-het-zelfboek, zoals ook de boekomslag suggereert.

Over Arie Buvens
Arie Buvens heeft sinds 2003 zijn eigen adviespraktijk: Interim adviespraktijk Buvens Bv. Na een carrière in de vakbeweging was hij twintig jaar werkzaam in directionele en bestuurlijke functies in de (geestelijke) gezondheidszorg.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden