Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Innovatie Expeditie

Het boek 'De Innovatie Expeditie' stond al een tijdje op mijn wensenlijst om te lezen. Doordat het wordt gebracht als een visuele reisgids en ook nog eens een internationale bestseller is, zijn mijn verwachtingen hoog gespannen.

Els Dragt | 4 maart 2015

De Innovatie Expeditie is bedoeld voor (medewerkers van) organisaties die willen innoveren. Vernieuwen is een complex proces dat door de auteur Gijs van Wulfen wordt opgedeeld in een aantal logische stappen, zoals ‘ontdekken’ en ‘ontwikkelen’, met tools en technieken om binnen elke fase te gebruiken. Dit gehele proces wordt metaforisch benaderd als een expeditie, wat extra sjeu geeft aan het geheel. Vol verwachting sla ik het boek open. De visuele reis begint al goed bij de toffe cover en landkaarten op de eerste pagina's. Maar zowel visueel als inhoudelijk kom ik als lezer nog wel wat obstakels tegen op mijn ‘leesexpeditie’. Misschien dat voor minder visueel verwende mensen het een openbaring is om managementinformatie op deze stilistische manier verpakt te krijgen, maar ik ben vrij kritisch op vormgeving en vanaf bladzijde 9 doen de beelden me eerder pijn aan de ogen dan dat ze me inspireren. Jammer dat de vormgeving creatief niet consistent is. Na de geïllustreerde landkaarten wordt er ineens standaard stockfotomateriaal gebruikt (denk aan: verkeersborden met ‘stop’ erop, man met verrekijker, snelweg lopend tot aan horizon). Mijn studenten krijgen onder andere colleges in beeldtaal en hun docent zou dit zielloze beeldgebruik zeker niet goedgekeurd hebben. Inhoudelijk blijkt het boek vooral een verzameling van lijstjes, quotes en termen gegroepeerd per fase van het innovatieproces zoals ‘25 regels voor de perfecte brainstorm’ of ‘11 briljante uitvingen bij toeval’. De toelichting bij de fases en de termen is helaas vrij beknopt en generiek. Adviezen als 'kies het juiste moment om je innovatie op de markt te brengen' worden niet verduidelijkt met hoe dit moment te kiezen. En zo blijf ik me tijdens het lezen vaker het hoe of waarom afvragen. Nog een voorbeeld: termen als design thinking worden gedropt, in één alinea toegelicht en er wordt direct weer doorgegaan naar het volgende lijstje. Tijdens mijn leesexpeditie kwam ik gelukkig ook nog wat highlights tegen. De enthousiaste toon van de schrijver geeft je als lezer het gevoel dat ook jij makkelijk kunt starten met innoveren, namelijk morgen al! Het opdelen in heldere stappen van innovatieproces zorgt ervoor dat je het gevoel krijgt vat te krijgen op dit dynamische proces. De factsheets per fase zijn een handige checklist. De metafoor van een expeditie werkt erg goed om het innovatieproces ingeprent te krijgen en levendig te maken. Als vrouw vind ik overigens wel een gemiste kans dat vrijwel alleen mannelijke uitvinders en ontdekkingsreizigers worden aangehaald. Ten slotte vind ik het vanuit mijn professie als trendonderzoeker uiteraard prettig dat de auteur het belang van ‘futurecasters’ en ‘consumer anthropologists’ onderstreept in het innovatieproces. Al met al vind ik ‘De Innovatie Expeditie’ een boek dat een toegankelijke introductie geeft van een innovatietraject. Het zal beginners zeker enthousiasmeren om te starten met vernieuwing. Een nieuwe benadering, visie of theorie heeft mij dit boek persoonlijk niet kunnen geven. En in de herdruk, die er ongetwijfeld nog zal komen als bestseller, zou ik zeker een eenduidige en meer inspirerende vormgeving kiezen en de stockfoto’s achterwege laten.

Over Els Dragt
Als trendonderzoeker bij MARE Research wordt Dragt veelvuldig gevraagd om trends en toekomstscenario’s te rapporteren en presenteren. Vervolgens helpt ze organisaties om de eerste stap te zetten van scenario naar innovatie. Als docent trendonderzoek bij Fontys Academy for Creative Industries leert Dragt haar studenten om hun trendantenne te ontwikkelen. Dragt is verbonden aan de Dutch Future Society (www.dutchfuturesociety.com)

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden