heeft er vroeger niet met de gekleurde bouwsteentjes van Lego gespeeld? In het boek 'Steen voor Steen' bespreekt auteur David C. Robertson op gedetailleerde wijze het fascinerende verhaal van Lego. Centraal staat het moment waarop Lego de grip op de markt kwijtraakte en in 2004 bijna ten onder ging. Aan de hand van 7 vuistregels voor innovatie is het merk vervolgens getransformeerd tot één van 's werelds meest innovatieve merken. Een boeiend verhaal vol met praktijkvoorbeelden. De eerste hoofdstukken van 'Steen voor Steen' beschrijven ruwweg de periode van het ontstaan van het merk Lego tot aan de bijna-ondergang in 2004. Er wordt onder andere uitgebreid stilgestaan bij de oprichting van het merk in 1932, de introductie van de plastic blokjes en de filosofie achter het merk die meerdere keren wordt aangehaald in de vorm van de ´Lego Principes´. Dit zijn 6 kenmerken die sinds 1954 de basis vormen voor alle producten van het Deense merk. Enkele kenmerken zijn dat het speelgoed ´betaalbaar´ en ´eenvoudig, duurzaam en rijk gevarieerd´ moet zijn. Eind jaren negentig veranderde het 'speelveld' waarin Lego actief was drastisch en in 1998 leidde het bedrijf haar eerste verlies. Computergames werden steeds populairder en vergeleken met de opwinding van de Game Boy en Xbox leek het bouwsteentje een overblijfsel uit een vervlogen tijdperk. Daarnaast werd het leven van kinderen steeds meer voorgeprogrammeerd en bleef er minder tijd over om creatief te spelen met de steentjes. Als antwoord op de negatieve resultaten werd tussen 1999 en 2003 een innovatiestrategie geïntroduceerd, gebaseerd op 7 wereldwijd erkende waarheden over innovatie: 1. Trek creatieve mensen van allerlei pluimage aan 2. Richt je op 'blauwe oceaan'-markten 3. Wees klantgericht 4. Pas ontwrichtende innovatie toe 5. Ga voor open innovatie: luister naar de wijsheid van de massa 6. Verken het volledige innovatiespectrum 7. Bouw een innovatiecultuur op In 'Steen voor Steen' wordt in de vorm van een casestudy met vele diepgaande voorbeelden toegelicht hoe het bedrijf de plank volledig missloeg met de uitvoering ervan. Innovatie werd een obsessie voor Lego. Resulterend in het bijna faillissement in 2004. Het aantrekkelijke aan dit boek is dat auteur David C. Robertson vervolgens ook, aan de hand van de eerder genoemde innovatiewaarheden, de revolutionaire wederopstanding van het merk beschrijft. Hoe Lego weer in contact trad met haar klanten, die vertelden wat er echt moest gebeuren, en hoe geheel nieuwe ´blauwe oceaan markten´ wel succesvol gevonden en bevaren konden worden. Op een winstgevende manier innoveren werd het doel in plaats van (lukraak) ´innoveren om te innoveren'. ´Steen voor Steen´ is een makkelijk lezend boek dat een bijzondere kijk geeft in de keuken van een wereldwijd bekend merk. Het boek is echter meer dan een casestudy en vormt een interessante blauwdruk voor elke manager bij het innoveren, leiden en winnen. Ook voor de ´kleine ondernemer´, waaronder ik mijzelf schaar, biedt het boek voldoende houvast. Een eyeopener die valkuilen openlegt. Daarnaast zal één tip mij in ieder geval lang bijblijven: 'Als je wilt weten hoe een leeuw jaagt, moet je niet naar de dierentuin gaan, maar naar de savanne '. Doelend op hoe je een echt beeld krijgt van consumentengedrag. David C. Robertson is er in geslaagd om in ruim 300 pagina's het hele verhaal van Lego te vertellen. De duidelijke hoofdstukstructuur, de handige korte samenvattingen en een aantrekkelijke schrijfstijl maken dit boek prettig leesbaar. Het zou nog prettiger zijn indien verklarende foto's rechtstreeks bij de tekst geplaatst zouden worden in plaats van gebundeld in het midden. De combinatie van praktijk, theorie en visie van de auteur die in dit boek samenkomen, maken van het boek interessante literatuur voor elke manager die bij innovatie betrokken is. Ook de echte Lego-fans zullen dit boek interessant vinden.
Recensie
Steen voor steen
Wie
Rob Ruppert
|
27 november 2013