De nieuwe uitdagingen en technologische oplossingen in de zorg vragen het nodige van medewerkers, nu en in de toekomst. In #eHeld lezen we hoe een zorgprofessional van de toekomst omgaat met die nieuwe werkelijkheid.
#eHeld is geschreven door Suzanne Verheijden. Als e-healthexpert en verandermanager houdt ze zich bezig met de zorg van de toekomst. Verheijden is zoals ze zelf schrijft op een missie om zorgprofessionals en managers klaar te stomen voor de (steeds meer digitale) zorg van de toekomst. #eHeld is haar tweede boek speciaal voor zorgprofessionals. #eHeld is een fictief dagboek waarin we de dagelijkse werk- en privébeslommeringen volgen van Sanneke, een jonge zorgprofessional van de toekomst. Haar belevenissen zijn gebaseerd op 39 interviews met zorgprofessionals en experts, literatuuronderzoek en praktijkervaring van de auteur. In 365 dagen c.q. tekstparagrafen, krijgen we een kijkje in het leven van Sanneke, een zorgprofessional van de toekomst. Daarbij passeren een groot aantal zorginhoudelijke onderwerpen de revue zoals e-health, preventie, positieve gezondheid, digitale vaardigheden, multidisciplinair samenwerken, duurzaamheid en vitaliteit.
Early adopter
Sanneke maakt als ‘early adopter’ graag gebruik van nieuwe technologie in haar persoonlijke en werkzame leven. Sanneke vervult verschillende rollen in verschillende werksituaties. Van begeleider in de jeugd-, ouderen- en gehandicaptenzorg tot mede-ontwikkelaar van een beweegapp voor ouderen en medewerker in een ziekenhuis waar ze op afstand gezondheidswaarden in de gaten houdt. Met een wearable heeft ze inzage in haar bioritme, stressniveau en wanneer ze het beste kan werken of vrij moet nemen om uit te rusten. Deze persoonlijke gegevens zijn gekoppeld aan haar agenda en werkrooster. Haar tegenpool is Hannie, die minder enthousiast is over het gebruik van technologie in de zorg. Dat botst in de praktijk nog wel eens. Het laat zien dat weerstand hoort bij verandering en dat niet iedereen even snel nieuwe technologische hulpmiddelen omarmt. Ook zien we dat Sanneke een landelijke digitale vaardighedentest moet doen voor het verkrijgen van een digitaal paspoort. Een actueel onderwerp als we kijken naar de coronadiscussies. Verder maken we uitgebreid kennis met het privéleven van Sanneke, haar TinyHouse, vriend Mark, de hond en de kippen. Ook zien we hoe Sanneke omgaat met alle veranderingen en het zoeken naar de balans tussen werk en privé. Het dagboek eindigt met een happy end wanneer de hoofdrolspeler de zorginnovatieprijs van Nederland wint en seks heeft met vriend Mark want wie wil dat niet met een #eHeld?
Veelzijdig beeld
De auteur verdient een compliment voor haar keuze om met #eHeld van de gebaande paden af te wijken. Een boek in de vorm van een dagboek is weer eens wat anders dan een traditioneel boek voor professionals. #eHeld schetst een veelzijdig beeld van het werk van een zorgprofessional van de toekomst en wat het betekent om met nieuwe technologie aan de slag te gaan. De toekomst is nu zeggen ze wel eens, want veel technologie die in het boek wordt genoemd zien we al toegepast worden in de huidige zorgpraktijk, zoals beeldbellen, wearables, apps, virtual reality, online vergaderen, persoonlijke gezondheidsomgevingen, robots en thuismonitoring.
Rol zorgtechnologie
Over het eindresultaat ben ik minder enthousiast, maar wellicht is dat een kwestie van smaak. Het boek is vlot geschreven, maar de verhalen zijn weinig verrassend en de schrijfstijl komt vaak wat kinderlijk over. De vele rollen en gebeurtenissen van Sanneke komen soms wat al te bedacht over en dat komt de geloofwaardigheid van het verhaal niet ten goede. De beloofde humor en zelfspot komen niet echt uit de verf. Maar goed, ik behoor als managementadviseur niet tot de doelgroep van zorgprofessionals. Dus misschien is #eHeld voor hen een waardevol boek want er komen ongetwijfeld herkenbare situaties aan bod en het boek schetst een gevarieerd beeld van de zorg van de toekomst met een cruciale rol voor de zorgprofessional mét zorgtechnologie.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.