Bovendien, en dat is het tweede argument dat pleit voor dit boek, wordt het volgens de auteurs noodzakelijk voor ondernemers om zich te buigen over Businessmodellen. ‘Het zijn nieuwe businessmodellen die de schokgolf door ons economisch landschap hebben veroorzaakt,’ zo lezen we in de inleiding. Waarna een opsomming volgt van baanbrekende, vernieuwende bedrijven waaronder Google, Ikea, eBay en EasyJet.
Een van de punten waar de auteurs constant op hameren, is dat in de wandelgangen het begrip businessmodel vaak wordt gebruikt wanneer men feitelijk doelt op het verdienmodel. Dit zou je kunnen wegwuiven als een weinig relevante verspreking, maar daar is het Bekkers en Houtgraaf nu juist om te doen. Overtuigend en helder leggen zij uit dat tussen die twee termen een wereld van verschil zit en, belangrijker nog, dat het verdienmodel slechts een fractie is van het grote bedrijfssysteem. Alle factoren die van invloed zijn op het totale model en hun onderlinge samenhang worden door de auteurs stapsgewijs benoemd en beschreven, en ook nog eens verduidelijkt door vele praktijkvoorbeelden waarin steeds dezelfde bedrijven figureren.
Het tweede deel van het boek is een meer praktijkgerichte afdeling: alle bouwstenen van het model worden hierin nog eens langsgegaan, inclusief de gereedschappen waarmee aan deze bouwstenen kan worden gewerkt, in termen van schaven of bijstellen. Kortom: een indrukwekkend complete lijst met businessmodellen en de belangrijkste eigenschappen daarvan ontbreken evenmin.
En voor wie dat dan nog niet genoeg is, is daar de bijna uitputtende literatuurlijst. Met andere woorden: ‘Businessmodellen. Focus en samenhang in organisaties’ is een boek waarin geen element van het businessmodel onbesproken blijft. Rest slechts één kwestie: het is de auteurs naar eigen zeggen niet gelukt een volwaardig Nederlands equivalent te bedenken voor het woord ‘businessmodel‘. Wie weet werken ze met behulp van een lezer uiteindelijk ook dat smetje weg.