Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Why innovation fails - ‘Een schat aan inzichten’

‘Why innovation fails’ van Joachim De Vos is een zeer goed geschreven en onderbouwd boek over innovatie. Waar veel boeken komen met nieuwe modellen, komt De Vos met opgedane inzichten uit zijn eigen praktijkonderzoek. Een belangrijke conclusie die hij trekt is dat innovatie faalt omdat er een dominante groep in de organisatie is, die tegen de innovatie is en de status quo beschermt. 

Peter de Roode | 16 augustus 2022 | 3-4 minuten leestijd

Met enig voorbehoud begon ik aan Why innovation fails. De ondertitel sprak me totaal niet aan: De 7 sleutels tot succes... Maar toen ik opzocht wie de auteur is en vaststelde dat hij een Belgische professor is die een bijdrage leverde aan de totstandkoming van ‘Het huis van de toekomst’ in Brussel, vergaf ik hem.

Connecties

Why innovation fails leest als een trein, is zeer goed geschreven, heeft een prima lay-out en op diverse plekken vinden we een QR-code die naar een filmpje verwijst. De Vos heeft bovendien belangrijke connecties. Herman van Rompuy, in de rol van voorzitter emeritus van de Europese Raad, houdt een krachtig pleidooi voor het boek in een van de filmpjes. Daarnaast is er een fragment van Bill Gates. Toch wordt het nergens schreeuwerig en over the top. Ik zou bijna zeggen: integendeel. De schrijfstijl is niet dwingend en de ervaringen van de auteur zijn niet de enige manier om succes te behalen. Wel wordt helder geïllustreerd wat nodig is om die kans op succes te vergroten.

Kodak

Het boek heeft een logische hoofdstukopbouw, een heldere inleiding, en een beknopte samenvatting op het eind. Niemand raakt de weg kwijt in Why innovation fails. De Vos legt uit wat het belang van innovatie is en staat uitgebreid stil bij wat de term precies betekent. Daarna komt hij met een zeer sterk hoofdstuk dat gaat over Kodak. Iedereen kent dit bedrijf dat als marktleider in de fotografie uiteindelijk ten onder ging in de concurrentiestrijd rond digitale fotografie. Het verhaal is bekend... alleen: Dat verhaal klopt dus niet. De Vos beschrijft uitvoerig hoe het echt zat, heeft daarvoor meerdere mensen gesproken en laat de lezer zien dat de casus van Kodak zeer actueel is. Een van de redenen waarom Kodak ten onder ging was omdat sleutelfiguren werden afgerekend op hun targets in plaats van op toekomstbestendigheid.

Sleutels

In het tweede deel komen de zeven sleutels aan de orde. De Vos licht elke sleutel uitvoerig toe. Bij de tweede sleutel ‘Is je organisatie future fit?’ krijgt de lezer bovendien een formule voorgeschoteld om vast te stellen of zijn of haar organisatie klaar is voor de toekomst.

De vierde sleutel had mijn bovenmatige interesse. Dat gaat over een A winning innovation team’. Wat ik in dat hoofdstuk aantrof vond ik zowel verrassend als verfrissend. Als onderwijskundige ben ik opgevoed met de leerstijlen van Kolb, maar ik heb nooit gedacht dat diezelfde leerstijlen een grote rol zouden kunnen spelen om een team te helpen bij innovatie! De Vos stelt dat het van groot belang is dat een team divers is en over verschillende rollen moet beschikken. Hij spreekt in dit verband van de uitvinder, de denker, de beslisser en de doener. Die vier rollen kennen elk drie subrollen, zodat er in totaal twaalf verschillende rollen zijn. Zo kan een team zijn eigen innovatieprofiel opstellen.

Dat we in 2022 leven wordt duidelijk als de auteur aangeeft dat het bekende strategiemodel van Ansoff nuttig is om te kennen, maar niet meer van deze tijd is. Het biedt immers geen ruimte aan innovatie. Vanzelfsprekend komt de auteur met een aanvulling op deze lacune.

Zo biedt Why innovation fails een schat aan inzichten, bevat het veel praktijkvoorbeelden en cases waardoor het houvast kan bieden in een omgeving die gekenmerkt wordt door een hoge mate van onzekerheid.

Over Peter de Roode

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden