Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Communiceren als het (nog niet) brandt - ‘Helpt een aanpak op te stellen’

Eveline De Ridder geeft in haar (hand)boek ‘Communiceren als het (nog niet) brandt - Crisiscommunicatie en reputatiemanagement voor bedrijven’ een helder overzicht van scenario’s die tot een crisis en reputatieschade kunnen leiden voor een bedrijf. 

Annemarie Wielstra | 15 december 2022 | 2-3 minuten leestijd

Per scenario bespreekt Eveline De Ridder enkele aansprekende praktijkvoorbeelden en wat daarbij goed ging c.q. fout ging.Zeker in deze tijd waarin consumenten mondig zijn en beschikken over social media kanalen, waarmee hun bereik enorm is, moet je als bedrijf voorbereid zijn.

De auteur behandelt in haar boek Vlaamse als Nederlandse praktijkvoorbeelden. Afhankelijk van je eigen interessegebied zul je die (her)kennen. Ik moest af en toe even schakelen qua taalgebruik, daarin komt de Vlaamse achtergrond van de schrijfster naar voren, maar ik vond dat niet hinderlijk.

Scenario’s

De scenario’s die in Communiceren als het (nog niet) brandt aan de orde komen zijn heel erg actueel en breed neergezet. Moderne social media, gijzelsoftware, #MeToo, #Black Lives Matter, duurzaamheid, diversiteit en ‘inclusion’, alles dat het nieuws domineert komt aan bod. De schrijfstijl van De Ridder is helder en de hoofdstukken zijn zo geschreven dat je ze ook gemakkelijk los kunt doornemen.

Je kunt goed merken dat De Ridder zelf de nodige crisissituaties heeft meegemaakt bij bedrijven. Die ervaringen maken het juist interessant omdat ze een inkijkje geven van waar het fout kan lopen. Ze is een door de wol geverfde P.R. en Corporate Communicatie professional en heeft in die rol voor talloze bedrijven gewerkt.

Gouden regels

Aan het eind van het boek gaat De Ridder in op de tien Gouden Regels van crisiscommunicatie en zet deze af tegen de hedendaagse praktijk. Het is interessant dat de tien Gouden Regels standhouden, ondanks alles dat de impact van een moderne bedrijfscrisis zo heeft beïnvloed.

Dit boek helpt de communicatieafdeling en CEO’s van elk bedrijf om een eigen aanpak voor crisiscommunicatie op te stellen. Daarmee kun je beter vandaag nog aan de slag gaan dan morgen. Want; ‘Voorkomen is beter dan genezen, maar niet altijd mogelijk’. In dat laatste geval wil je in ieder geval voorbereid zijn en weten welke stappen je moet gaan nemen. Sowieso is het heel goed om als directie gezamenlijk na te denken over je strategie en zorgen dat je vooraf op 1 lijn zit met elkaar.

Werk je zelf niet direct als communicatieadviseur maar sta je vanuit je functie bijvoorbeeld klanten te woord? Dan begrijp je na het lezen van Communiceren als het (nog niet) brandt beter waar je mee te maken kunt krijgen bij een crisis en welke rol communicatie daarbij speelt.

Over Annemarie Wielstra

Annemarie Wielstra heeft jarenlange ervaring als customer service manager in de grootzakelijke markt. Ze werkte bij KPN, WorldCom, en Tele2. Op dit moment werkt ze als Process Designer bij TMNL Zakelijke Markt. Het klantgericht ontwerpen van processen vindt ze essentieel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden