Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Interne communicatie - ‘Rijk boek met de nieuwste inzichten’

Huib Koeleman schrijft als enige auteur in Nederland al meer dan dertig jaar over interne communicatie. Hij is dan ook zonder meer een van de grondleggers van deze boeiende discipline binnen het communicatie vak. Ook de achtste editie van ‘Interne communicatie’ is vrijwel een compleet nieuw boek geworden.

Nico Jong | 5 april 2023 | 1-2 minuten leestijd

Binnen organisaties communiceren we op verschillende niveaus: als individu, als team en als organisatie. In het eerste deel van Interne communicatie beschrijft Koeleman welke de ontwikkelingen er op die niveaus zijn. Hij gaat in op de invloed van het menselijke brein op ons communicatiegedrag en beschrijft de functies die interne communicatie heeft. Binden en boeien van mensen is zo’n functie. Daar gaat het tweede deel over: corporate story, kernwaarden, internal branding, de employee journey en een hoofdstuk over diversiteit en inclusie.

Canvas

Deel drie, het interne communicatie canvas, is de kern van het boek. Vanwege de complexiteit en de dynamiek van vraagstukken en omgevingen, is de tijd van in beton gegoten communicatieplannen voorbij. Een leeg canvas kan naar wens en behoefte worden gevuld. In tien hoofdstukken schetst de auteur welke vragen daarbij beantwoord moeten worden om tot een onderbouwde en kansrijke communicatieaanpak te komen. Dit deel is vrijwel volledig opnieuw geschreven. De planmatige aanpak van interne communicatie bij veranderingen met behulp van de bekende veranderkleuren, is het onderwerp van deel vier.

In het laatste deel van het boek komen de rollen van de leidinggevende en de communicatieafdeling aan bod. Ook wordt het intranet dat zich ontwikkelt naar een digitale werkplek hier behandeld, omdat het een centrale rol speelt in de interne communicatie.

Serieuze aanpak

Ook in deze editie van Interne communicatie pleit Huib Koeleman voor een serieuze aanpak van interne communicatie. Deze discipline binnen het communicatievak is tijdens de coronapandemie alleen maar belangrijker geworden, maar dat is nog steeds niet zichtbaar in alle organisaties. Dit rijke boek met de nieuwste inzichten kan zeker helpen dat te veranderen. De auteur benadrukt daarom de verwevenheid van interne communicatie met andere functiegebieden binnen de organisatie. En het gaat nog verder, want eigenlijk creëren we met z’n allen samen de interne communicatie: managers, medewerkers én communicatieprofessionals.

Over Nico Jong

Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden