Wat is de reden dat de ene pitch aanslaat en de andere uitgaat als een nachtkaars? Een goede pitch zet de ander in beweging. Het ontroert, vermaakt of inspireert. Vaak gaat dat fout en verwarren mensen een pitch met een opsomming van hun activiteiten. Daarmee raak je de interesse van je toehoorders kwijt. Die willen weten wat zij eraan hebben.
Methode
In de eerste hoofdstukken legt Ralf Fleuren uit wat een pitch is, hoe je een goede pitch maakt en hoe je een pitch voorbereidt. Door een pitchstrategie en een structuur te kiezen, en een pitchtechniek. Daarvoor kan je putten uit de voorbeelden uit het boek.
Daarna volgt een vijftal hoofdstukken waarin de vijfstappenmethode uiteen wordt gezet. Die bestaat uit de stappen waarmee je een goed pitch opbouwt: de opening, het probleem, het idee, het bewijs en de afsluiting.
Een goede opening
De opening bepaalt of je toehoorders gegrepen worden door je verhaal. Je moet hen raken, hun aandacht trekken en ze nieuwsgierig maken. Bijvoorbeeld door een verrassend voorwerp te laten zien of een grap te maken.
Herkenbaar probleem
Daarna komt de beschrijving van het probleem. Dat moet herkenbaar zijn, anders raak je de aandacht van je publiek alsnog kwijt. Herkenning is echter niet genoeg, het is ook van belang dat je emoties laat zien. Want ‘emoties zijn de snelweg naar de hersenen.’
Overdrijven mag ook, want zo spreek je meer emoties aan bij je publiek. Daarmee wordt niet bedoeld dat je de tranen over je wangen moet laten lopen. Een hyperbool, zoals ‘ik heb honger - alsof ik al dagen niet gegeten heb’, is ook een overdrijving. Je publiek snapt best dat de overdrijving niet letterlijk waar is, maar de kernboodschap komt beter over en blijft beter hangen.
Het idee: Jouw oplossing
Het boek geeft verschillende technieken om je idee over te brengen. Wees concreet, hou het eenvoudig, verdwaal niet in de details (laat die weg), maak het visueel, laat je toehoorders het zelf ervaren (deel bijv. samples uit) en gebruik metaforen. Het idee is dus het middenstuk van je pitch, waarin je jouw oplossing voor het probleem presenteert. Hou het kort en krachtig, zorg dat de kernboodschap duidelijk overkomt.
Bewijs
Met feiten en cijfers overtuig je het rationele deel van het brein van je publiek van je boodschap. Bewijs kan bestaan uit een korte demonstratie, feiten, cijfers en getuigenissen, aldus de auteur. Maar ook authenticiteit, waarmee wordt bedoeld dat je technieken kiest die bij je passen.
Call to action
Omdat een pitch altijd tot doel heeft om je publiek iets te laten doen, mag je de call to action niet vergeten. Vaak ontbreekt die. Dan krijg je pitches die uitgaan met een sisser in plaats van met een knal. Zorg ervoor dat je publiek weet wat de volgende stap is, simpelweg door ze dat te vertellen.
Overzichtelijk stappenplan
Wat mij betreft was dit voldoende geweest, maar hierna volgen nog een paar aanvullende hoofdstukken. Daarin vertelt de auteur o.a. welke soorten pitches er zijn en of je een pitch kunt maken met AI.
Pitchen met power zal je niet van je spreekangst genezen, maar dat is ook niet wat het boek belooft. Wat het wel is, is een overzichtelijk stappenplan, aangevuld met interviews met bekende sprekers, dat je zeker kan inspireren om je pitch krachtiger te maken.
Over Hanneke de Wit
Hanneke de Wit is schrijfcoach, redacteur, ontwerper en marketeer. Vanuit haar bedrijf Tangram Studio helpt ze ondernemers om hun boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien. De Wit recenseert geen boeken waar ze zakelijk aan verbonden is.