Na het lezen van dit boek ben ik helemaal om. Nou was ik al best wel thuis in branding en sales, maar dit boek is echt een eyeopener. Te vaak nog zie je dat veel organisaties te complex denken. They Ask, You Answer is een hele eenvoudige methode, maar zeer effectief. De methode richt zich op het bouwen van een expertstatus waardoor je koploper in jouw branche kunt worden. In de basis gaat het om het beantwoorden van de vragen die je veelal van (potentiële) klanten krijgt en dit als kennis delen op alle momenten in een salescycle.
Herkenbaar
They Ask, You Answer begint met een goede inleiding waarin situaties voorbijkomen die voor veel professionals herkenbaar zullen zijn. De huidige manier van sales volstond niet meer en de verkoopcijfers liepen drastisch terug. Er moest iets gebeuren om zich te onderscheiden in de markt zodat ze boven de concurrentie uit konden stijgen. Hoe komen ze in vredesnaam aan meer klanten? Sheridan ontdekte een methode zonder de standaard salespraatjes, maar begon met het delen van zijn kennis. Uitgebreide kennis, met vooral veel eerlijke antwoorden. Dit zorgde voor vertrouwen en voor een expertstatus.
De Big 5
Het boek brengt je als eerste langs de Big 5. Dit zijn de 5 meest voorkomende onderwerpen die effectief zijn in de They Ask, You Answer aanpak.
1. Prijzen en kosten
2. Problemen
3. Vergelijkingen
4. Recensies
5. De beste in zijn klasse
Concreet en eerlijk
Je leest in deze hoofdstukken hele concrete en direct toepasbare voorbeelden waar je direct mee aan de slag kunt in de praktijk. Een van de belangrijkste punten waar je over leest gaat over eerlijkheid en transparantie. Als je aan de slag gaat met content maken en kennis delen is het essentieel dat je eerlijk bent. Wanneer ben jij de juiste keuze voor een klant en wanneer niet. Ja, die situaties zijn er ook. De They Ask, You Answer methode gaat niet uit van verkooppraatjes. De content en kennis die je deelt moet bloedeerlijk zijn. Anders is het onmogelijk om je expertstatus op te bouwen.
Twee keer 7
Daarna kom je in het boek The Selling 7 tegen. Zelf geloof ik enorm in de kracht van video en ook in dit boek wordt dit nog eens benadrukt. The Selling 7 legt je exact uit welke 7 vormen van video je het beste kunt inzetten en hoe je dit moet doen. Ook hier vind je veel concrete en direct toepasbare voorbeelden!
Vervolgens kom je in een van de laatste hoofdstukken de Top 7 Websiteprioriteiten tegen:
- Homepageontwerp en communicatie
- Focus op eerlijke informatie
- Premiumeducatie
- Een evenwichtige mix van tekst en video
- Tools voor zelfselectie
- Sociaal bewijs
- De snelheid van je website
Succes
They Ask, You Answer is een heel fijn boek om te lezen. Het leest heel makkelijk en heeft mooie overzichtelijke hoofdstukken. Je vindt er alle stappen die je moet zetten om de They Ask, You Answer methode met succes uit te rollen in jouw organisatie. Overigens is dit ook wel het verraderlijke aan het boek. Er staat super veel waardevolle en praktische informatie in, maar je moet er wel echt mee aan de slag in de praktijk. Gebruik het boek als naslagwerk en maak voor jezelf een plan. Kijk welke stappen je eerst gaat zetten en hoe je dat in de praktijk gaat doen. Als je dat doet dan weet ik zeker dat je het maximale uit het boek kunt halen en dat de They Ask, You Answer methode ook voor jou een groot succes kan zijn!
Over Hendrika Willemse-Vreugdenhil
Hendrika Willemse-Vreugdenhil is spreker, high performance coach en voormalig topsporter. Ze werkte ruim 20 jaar in de techsector. Ze heeft haar eigen IT-bedrijf opgebouwd en met succes verkocht en bekleedde daarna directie- en managementfuncties bij verschillen techbedrijven.