Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Communicator - ‘Uitgebreid en toch compact’

‘Communicator’ van Rob Huisman beslaat maar liefst bijna 600 pagina’s met daarin 72 inzichten over effectieve en niet-effectieve communicatie, veelal geïllustreerd met verhalen uit zijn dagelijkse werkpraktijk als bestuursadviseur. 

Danny Mullenders | 12 januari 2024 | 2-3 minuten leestijd

Communicator is een mooi vormgegeven en opvallend boek; groot, stevige kaft en indrukwekkend logo. Daar loop je niet zomaar langs in de boekwinkel, Huisman heeft tevens over zijn marketingcommunicatie nagedacht. Je hebt er in ieder geval een stevig nachtkastje voor nodig. Het is geen goedkoop boek, met z’n 45 euro, ik kan me voorstellen dat Huisman hiermee exclusiviteit wil neerzetten.

Aantrekkelijk

Ik leerde de schrijfactivtieiten van Huisman overigens recentelijk kennen via zijn bijdragen bij MT/Sprout en op Linkedin. Mijn eerste indruk: knap hoe hij complexe verschijnselen eenvoudig, toegankelijk en aantrekkelijk op weet te schrijven. Ook de soepele integratie  van bedrijfskundig en psychologisch inzicht vind ik nuttig en leerzaam; Huisman schrijft op een manier waardoor je er steeds meer van wil. 
Deze lijn zet hij uitstekend voort met dit boek.

Praktijkvoorbeelden 

Huisman schreef Communicator om, naar eigen zeggen, onderhoudend te zijn, de nieuwsgierigheid van de lezer te bevredigen en behulpzaam te zijn bij het bedenken van oplossingen. En daarin is hij geslaagd, vooral omdat hij een en ander lardeert met treffende praktijkvoorbeelden van hoe communicatie wel en niet effectief kan zijn. In het bijzonder bestuurders en leidinggevenden komen erin aan de orde, met hun communicatieve successen en mislukkingen.

Manier van lezen

Eerlijk gezegd hikte ik aan tegen het lezen van dit boek. Want, wat een pil is dit. Daarom dacht ik, ik begin bij de bron. Ik vroeg Huisman hoe dit boek te lezen. Mooi vond ik dat hij aangaf dat dit persoonsafhankelijk is... Maar als hij toch een tip mocht geven was om de inleiding te lezen, om vervolgens door de 72 inzichten te scrollen en naar eigen smaak inzichten uit dit menu te plukken. En dat werkt uitstekend, kwam ik achter. Je kan het boek oppakken en weer wegleggen. Één inzicht voor het slapen gaan, of voor aanvang van de start van mijn werkdag, dat paste mij prima.

Bescheidenheid

Regelmatig brengt Huisman zichzelf in in het boek, hij deelt eigen ervaringen. Enige bescheidenheid is hem niet vreemd, ook hij durft te uiten dat optimale communicatie een uitdaging is. Zo lezen we aan het begin van het boek dat ook hij met vallen en opstaan het vak van adviseur leerde, met communicatie als onderscheidende factor. Ook dat maakt het boek toegankelijk en menselijk.

Afdronk

Prettig vind ik dat Huisman inzichten biedt, en geen absolute waarheden. Hij wil niet voorschrijven wat past bij een goede communicator, als ik zijn 72 inzichten begrijp. De wijze waarop hij zijn kennis, inzichten en ervaringen deelt, getuigt ervan dat Huisman het vak van communiceren verstaat, want hij brengt diepgang,samenhang en denkt na over de vorm waarin hij het giet. De Duitse filosoof Wilhelm Dilthey zou het misschien over ‘Verstehen’ hebben: Huisman is onderhoudend, geeft context en stelt zich vooral niet op als docent die bezig is de boel te ‘erklären’. 

Huisman eindigt Communicator met de treffende uitspraak van Galileo Galilei: ‘Je kan een mens niets leren, je kan hem alleen helpen het zelf te ontdekken in zichzelf’. En dat is waar dit boek je prima bij kan ondersteunen, in je interactie met anderen.

Over Danny Mullenders

Danny Mullenders is assessmentpsycholoog, coach, auteur en spreker. Als expert op het gebied van organisatiepsychologie helpt hij mensen, teams en organisaties hun keuzeruimte te zien én benutten. Hij ontwikkelde zich tot een van Nederlands meestgelezen psychologen en coaches. Hij schreef de # 1 bestsellers Daarom doen ze dat en Laat je niet kiezen. Op dit moment schrijft hij aan zijn derde boek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden