Heel filosofisch gedacht gaat het leven om dingen voor elkaar krijgen. We willen trots op onszelf kunnen zijn, positief naar onszelf kunnen kijken. Waar verandermanagement vaak over het veranderen van anderen gaat, gaat Voorelkaarkrijgkunde met name over jezelf. Marjolijn Feringa geeft aan dat Voorelkaarkrijgkunde draait om het realiseren van je dromen en het bereiken van je doelen. Met haar praktisch ingestoken boek Voorelkaarkrijgkunde - Zó pak je veranderingen aan! biedt ze de lezer hulpmiddelen en veel oefeningen. In elk hoofdstuk staan meerdere opdrachten, zowel vanuit jezelf geredeneerd als vanuit je team. Want Voorelkaarkrijgkunde gaat zowel over jezelf, je eigen doelstellingen realiseren als die van je team.
Stappenplan
Maar wat is dan Voorelkaarkrijgkunde precies? Het eerste hoofdstuk begint met een definitie: ‘Voorelkaarkrijgkunde is de vaardigheid om dingen die je wil bereiken ook daadwerkelijk te bereiken.’ Oftewel gedaan krijgen wat je wil. Daarbij is de grootste valkuil, die we denk ik allemaal wel herkennen, dat je te snel denkt dat je het wel weet. Na een stuk uitleg over onder andere de piramide van Maslow en Ikigai gaat de schrijfster in op het Voorelkaarkrijgkunde stappenplan. Het bestaat uit 8 stappen:
1. Durf te dromen
2. Bepaal je doel
3. Creëer een draaiboek
4. Maak het duidelijk zichtbaar
5. Doen moet je doen!
6. Denk door en reflecteer
7. Én weer door…!
8. Drastisch vieren
Visionboard
Dit komt overeen met de Plan-Do-Check-Act-cyclus zoals deze in veel organisaties wordt toegepast: je stelt doelen op, maakt plannen, voert uit en stuurt bij. Feringa legt veel nadruk op het visualiseren, beschrijf je doelen, hang dat ergens op. Net als je draaiboek, zodat je er vaak mee geconfronteerd wordt. Ze pleit voor het opstellen van een visionboard, dit helpt om in één blik een overzicht te hebben van wat je wil bereiken. Visualiseren is immers een goede manier om je droom te verduidelijken. Zowel voor jezelf als voor anderen, het helpt je om aan anderen aan te geven waar je doelen liggen.
Tips en oefeningen
Het is een hands-on boek. Zoals eerder aangegeven bevat het boek vele oefeningen en opdrachten. Ook geeft de schrijfster concrete tips. Bijvoorbeeld bij het creeren van je draaiboek, om wat je van plan was 10x zo groot te maken, wat zou je dan doen? Dat geeft je meer focus, waardoor je effectiever werkt en meer bereikt. En dan gaat het vliegwiel werken, want je wordt enthousiast en gaat weer meer doen.
Interessant vond ik ook de nadruk op geuren in de stap ‘Doen moet je doen’. Dat is overigens ook het grootste hoofdstuk uit het boek, want niet beginnen is, zoals de schrijfster aangeeft, vaak de grootste valkuil. Geuren blijken een positieve invloed te kunnen hebben. Zo zorgen rozemarijn en lavendel voor minder stress, waarbij citrus juist weer de productiviteit verhoogt. Misschien toch meer met geurstokjes of iets dergelijks werken, uiteraard afhankelijk van waar je focus ligt?
Drastisch vieren
Een belangrijkste stap is het ‘Drastisch vieren’. Beloon jezelf en anderen, niet alleen bij het bereiken van je einddoel, maar ook bij het behalen van mijlpalen en tussendoelen. De schrijfster geeft 15 (!) ideeën over hoe je dat aan kan pakken. Van trakteren tot jezelf rust gunnen. Van een feest organiseren tot een brief aan jezelf schrijven. Ik denk inderdaad dat de schrijfster hier een punt heeft, dit doen we veel te weinig.
Realiseer je doelen
Is het een vernieuwend boek? Nee, zeker niet. De stappen zijn herkenbaar en al vaker beschreven. Mooie toevoegingen zijn de oefeningen, zowel vanuit jezelf als vanuit teamverband. En de vele quotes van bekende en minder bekende mensen vond ik erg interessant en toegevoegde waarde hebben. Wel had de redactie iets beter gemogen, er zitten verwijzingen in naar hoofdstukken die paragrafen zijn. En bijzonder vond ik ook dat de volgens de schrijfster laatste en belangrijkste stap van Voorelkaarkrijgkunde, geen onderdeel is van het stappenplan zoals dat wordt uitgewerkt in het boek: ‘stel weer een volgend doel’. Dat had de cirkel rond gemaakt. Maar dat zijn details, die de praktische toepasbaarheid van het boek niet in de weg zullen zitten. Ga aan de slag met Voorelkaarkrijgkunde en realiseer je doelen!
Over Jan Hoogstra
Jan Hoogstra heeft meer dan 25 jaar ervaring als IT-adviseur en IT-auditor bij grote accountants- en adviesbureaus. Tijdens zijn loopbaan heeft hij veel opdrachten gedaan op het gebied van informatiebeveiliging en optimalisering van de inzet van IT. Jan is directeur bij CognoSense, dat gespecialiseerd is in de menselijke kant van IT.