Eerst even over die titel. Sociale media zijn hip, dus is het logisch dat de uitgeverij ervoor heeft gekozen hun rol in het boek te benadrukken. Bovendien gaat het boek daar ook over: onder invloed van de sociale media zijn de regels van de marketing en de public relations veranderd.
En strikt gesproken is de titel niet fout: je kunt net zo goed zeggen dat het de regels van de sociale media zijn die de regels vóór marketing en pr hebben veranderd. Dat is ook de these van Meerman Scott: internet, het world wide web, de sociale media hebben zo’n ingrijpende invloed op ons leven dat het onmogelijk is op de oude voet door te gaan met marketing en pr. De tijd dat grote autofabrikanten hun klanten moesten trekken met geldverslindende generieke reclamecampagnes is voorbij. Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig toegang tot internet, met als gevolg dat het leeuwendeel van de consumenten zich voor elke (grote) aankoop oriënteert op het world wide web. Geen betere plek dus om contact te zoeken met je klanten dan op internet, betoogt Meerman Scott. Sterker nog: hij ziet het als een ongekende vrijheid dat bedrijven nu eindelijk zijn verlost van de knellende banden met de oude media.
De sociale media hebben enkele belangrijke voordelen boven generieke campagnes: hoewel arbeidsintensief zijn ze relatief goedkoop en ze bieden één-op-één contact met de klant. Daar staat tegenover dat het gebruik van sociale media door bedrijven wel nieuwe vaardigheden vereist. Ze moeten nadenken over wie ze willen benaderen, ze moeten content publiceren die interessant genoeg is voor deze groep en ze moeten de ‘do’s & don’t’s’ van de sociale media leren kennen. Het is bijna overbodig om hier op te schrijven dat Meerman Scott hier nu juist de helpende hand biedt.
In zijn boek ontpopt Meerman Scott zich als een bijzonder enthousiaste gids die bij elke vraag welk een leuk voorbeeld heeft. Zijn bibliotheek met case studies moet haast wel uitpuilen, zoveel verhalen weet hij op te dissen. Hij behandelt de verschillende platformen, zoals weblogs, netwerken, forums en relatief nieuwe sociale media als Twitter, hij behandelt de verschillende technieken – tekst, audio, video – en hij behandelt de mentaliteit en vaardigheden die je nodig hebt om dat op een boeiende manier te doen.
Meerman Scott wil nog wel eens doordraven, waardoor de structuur van zijn verhaal ondergesneeuwd raakt. Het boek draagt de sporen van de blogs waarop het omgetwijfeld gebaseerd is, zodat hij geneigd is steeds weer dezelfde argumenten te herhalen. Een ander probleem is dat ook in deze tweede editie sommige stukken wat verouderd zijn. Hoewel op sterven na dood, komt Second Life nog steeds in het boek voor; een erfenis uit de eerste editie. En Facebook, dat al bijna 700 miljoen gebruikers kent, komt er wat bekaaid vanaf.
Maar wie daar doorheen kan lezen en er geen probleem mee heeft zelf de algemene principes te abstraheren, heeft een leuk boek aan De nieuwe regels van social media. Als een echte Amerikaan weet Meerman Scott zijn enthousiasme goed over te dragen. Hij is bovendien extreem actiegericht, wat twijfelaars over de streep kan trekken.
Over Hans van der Klis
Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.