Uit hun heldere, uitstekend geschreven betoog komt duidelijk naar voren dat zowel de plaatselijke aannemer als de grootste multinationals zich zullen moeten wapenen tegen de mogelijk verregaande effecten van deze veranderingen. Bakker en Boersma signaleren negen sociaal-economische en demografische trends die, in elk geval de komende tien jaar, van grote invloed zullen zijn op de wereldmarkt. Denk hierbij aan de groei van de wereldbevolking, de digitale revolutie, het verschuiven van de traditionele mondiale machtscentra en een veranderende rol van overheden.
De auteurs hebben vervolgens dertig bestuurders van Nederlandse bedrijven met deze trends geconfronteerd en gevraagd hoe Nederlandse bedrijven deze ontwikkelingen ten goede kunnen benutten. Op basis van deze gesprekken hebben zij hun vijf strategieën ontwikkeld die bedrijven in staat moeten stellen om te blijven groeien. Ze presenteren hun visie als een rotonde die de ondernemer oprijdt en bij de afslag - de strategie - van zijn voorkeur weer kan verlaten. Zo kan het, om de vergelijking nog even aan te houden, voor de plaatselijke aannemer een goed idee zijn de Hollandse Straatweg op te draaien, terwijl de multinational eerder de Laan der Verenigde Naties zal zoeken. Natuurlijk staan de auteurs uitgebreid stil bij de gevolgen van alle mogelijke keuzes.
Ster-ondernemingen is een bij vlagen intimiderend boek. Niet alleen vanwege de grondigheid, kennis en autoriteit waarmee Bakker en Boersma hun materie presenteren, maar ook omdat tussen de regels een ‘do or die-mentaliteit’ doorschemert. Wie als het spreekwoordelijke konijn als verlamd in de verblindende stralen va de koplamp blijft zitten, zal het heel moeilijk gaan krijgen. Niets doen is wat Hans Bakker en Michiel Boersma betreft voor Nederlandse bedrijven geen optie. Dat is de harde constatering waar menig ondernemer het warm van zal krijgen.