Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het einde van privacy

Adjiedj Bakas’ recente en uitvoerige verkenning van de IT-wereld heeft geresulteerd in zijn nieuwe boek Het einde van de privacy. De boodschap die in het bonte, kleurrijk uitgegeven werk besloten ligt, is er niet direct een om vrolijk van te worden, zo veel maakt de titel wel duidelijk.

Erik de Vries | 14 maart 2012 | 1-2 minuten leestijd

Na een gedegen schets van de huidige stand van zaken in IT-land, signaleert Bakas zes zogenaamde megatrends waar de internetgebruiker in de nabije toekomst mee geconfronteerd zal worden. Daar zitten een aantal interessante en onverwachte ontwikkelingen tussen. Zo voorziet Bakas een glorieuze terugkeer voor de niet te hacken papieren back-up. Ook sociale media zullen in de nabije toekomst aan belang inboeten, vanwege de toenemende ‘onnauwkeurigheid’ van deze media. Hoewel de consument zijn voordeel lijkt te kunnen doen met steeds geavanceerdere en relevantere target-ads, blijkt het rendement in de praktijk tegen te vallen, omdat gebruikers van sociale media een stuk vaker liegen dan de gemiddelde e-marketeer denkt. Dit is maar een simpel voorbeeld, dat echter haarfijn raakt aan de kern van het boek: de mens is de zwakke schakel binnen de wondere, risicovolle en feitelijk nog bijster onontgonnen wereld van het internet. De naïeve consument twittert en blogt dat het een aard heeft, maar van adequate beveiliging heeft men veelal geen kaas gegeten.

Adjiedj Bakas is niet de eerste, noch de enige expert bij wie dit wat somber geluid klinkt. Maar in Het einde van de privacy stipt hij dermate veel en gevarieerde onderwerpen aan dat de indruk ontstaat dat hij nog een stukje verder denkt dan de meeste van zijn collega’s. Zo is de passage over de toekomst van ‘cyberwars’ op het militaire apparaat onverwacht fascinerend. Datzelfde kan gezegd worden over het droge en saaie fenomeen cloud computing waarover Bakas niettemin bijzonder interessante observaties doet. Kortom: een aanrader!

Over Erik de Vries

Erik de Vries is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden