Dit boek heeft een bijzondere invalshoek, zeker voor een managementboek: een fictief verhaal met een hoog realiteitsgehalte waarbij vervolgens bekende experts hun visie op het probleem geven. Het is interessant om te zien hoe ervaren deskundigen zoals Jorritsma, Pieper, In 't Veld, Peper, of Leers en vele anderen vaak verschillende oplossingen voorstellen voor eenzelfde type probleem. Want wat opvalt, is dat de deskundigen vooral hun ervaringen ten toon spreiden, en niet verwijzen naar een of ander communicatiemodel. Ze praten over de praktijk! De plek dus waar de ‘theorie’ zich zou moeten bewijzen, maar dat kennelijk zelden doet. Wat je in dit boek dan ook ziet, is dat de ‘experts’ vaak totaal verschillende benaderingen kiezen. Er is dus blijkbaar geen ultiem antwoord. Er wordt op treffende wijze geïllustreerd dat het een idee-fixe is om er vanuit te gaan dat problemen op één manier opgelost zouden kunnen worden. Net zomin als er één manier is om een boodschap de organisatie in te slingeren. Dat maakt communicatie zo moeilijk en belangrijk tegelijk. Misschien wel omdat boodschap en boodschapper bij organisatieproblemen nou eens wel samenvallen.
Wie praktijkervaringen op zich heel mooi vindt, maar wel een zekere theoretische bagage ambieert, kan terecht bij de voorganger van dit boek: Managementmodellen voor communicatie, van dezelfde auteurs.
Over Pierre Pieterse
Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.