In Hoe je goed gevonden wordt eten auteurs Tom Scholte en Joris Coppes van twee walletjes. In de eerste helft van het boek geven zij hun visie over het gebruik van sociale media. In het kort stellen zij dat het niet altijd de besten zijn - in welk vak dan ook - die zichzelf steeds in the picture weten te krijgen. Natuurlijk leveren deze toppers kwaliteit, maar boven alles weten zij dit goed aan de buitenwereld duidelijk te maken.
Hoe dit moet, wordt duidelijk in de tweede helft van het boek dat is gewijd aan het in de praktijk brengen van die visie. Dit laatste dient men zeer letterlijk te nemen: de auteurs staan stil bij de elementaire functionaliteiten van de meest populaire social media als Facebook, LinkedIn en Twitter, en geven antwoord op ogenschijnlijk eenvoudige maar uiterst nuttige vragen over het verwijderen van foto’s, het plaatsen van updates of het volgen van vrienden.
Hoewel het theoretische begin voldoende stof geeft tot nadenken, gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat de lezer waarschijnlijk het meeste baat heeft bij het zeer leesbare en concrete tweede deel. Waar de auteurs overtuigend mee afrekenen is de misvatting dat social media chique digitale varianten zijn van een Curriculum Vitae: er is veel meer mogelijk, en met behulp van dit boekje bent u waarschijnlijk zo achter.