Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

CIO 3.0 - Dichtbij de top

De snel voortschrijdende ontwikkelingen in ICT en de toenemende impact op de bedrijfsvoering biedt tegenwoordig vele uitdagingen, kansen en risco's voor iedere organisatie.

Rudolf Berends | 29 augustus 2016 | 3-5 minuten leestijd

ICT komt in de haarvaten van vrijwel ieder bedrijf waardoor ICT-management verder gaat dan het faciliteren en supporten van business functies. In CIO 3.0 Het verschil maken met digitale transformatie geven Karin Zwiggelaar en Antoon van Luxemburg een uitgebreid integraal overzicht van de ontwikkelingen in de ICT en de impact op het ICT-management en de veranderingen die hierin nodig zijn, dus een CIO 3.0. Een boek voor al het senior management van organisaties die nog niet volledig lean, agile en virtual zijn getransformeerd en voor wie innovatie nog een spannend proces is.

In het boek ‘CIO 3.0 Het verschil maken met digitale transformatie’ beantwoorden de auteurs de vragen hoe de ICT-functie eruit dient te zien om aan de klanten en de business eisen in het nieuwe digitale tijdperk te voldoen om als organisatie competitief te zijn en bestaansrecht te hebben.

Het boek voelt stevig aan maar ligt lekker in de hand en leest prettig. Gelukkig heeft het minder dan 200 pagina’s met een goede balans tussen inhoud en tekst, wat het haalbaar maakt om als manager eens bij te lezen in dit topic. Het boek geeft de complexiteit en dynamiek waarin het ICT-management zich staande moet houden en ontwikkelen herkenbaar weer. Onder andere door voorbeelden uit de (consumenten) ICT-wereld als ook uit de eigen praktijk. Het boek is meer beschrijvend en onderrichtend dan entertainend waardoor je makkelijk bij de ‘les’ blijft.

Het is een degelijk geschreven boek door 2 ervaren consultants van de oude stijl die toch tijd hebben gevonden voor uitgebreide research, gezien de vele (recente) literatuurverwijzingen. Hierdoor staan er diverse lijstjes en overzichten in die erg handig zijn. Al was het maar om te reflecteren op de eigen positie.

Het boek heeft slechts 5 hoofdstukken waardoor de verhouding tussen de hoofdstukken soms in omvang en thematiek wat uit balans lijkt. Dit terwijl er voldoende inhoud in staat om wel 10 hoofdstukken mee te vullen. Zo wordt er terecht een heel hoofdstuk 3 besteed aan alleen de leiderschapsrol van de CIO. Hoofdstuk 4 ‘het pad van digitale transformatie’ echter behandelt meerdere belangrijke thema’s zoals onder andere digitalisering en Innovatie die ook ieder ook een zelfstandig hoofdstuk rechtvaardigen. Opsplitsen in meerdere hoofdstukken van met name hoofdstuk 4 en 5 zou de overzichtelijkheid en toegankelijkheid van de individuele thematiek ten goede komen. Het voordeel van de gekozen indeling is echter wel dat je een integraal beeld krijgt van de vele en complexe relaties tussen de aspecten van de dimensies digitalisering, innovatie, transformatie en de ICT-organisatie vormgeving.

De erkenning en noodzaak dat de rest van de organisatie veel meer ICT-minded, knowledgeable and driven moet worden om de benefits te kunnen realiseren is een belangrijk aspect dat echter maar terloops aan bod komt. De ICT-functie en organisatie krijgt veel extra en nieuwe verantwoordelijkheden en daarmee macht in de transformatie en digitalisering. Hoewel er wordt gerept over het opheffen van de ICT-functie als centrale organisatie, wordt niet echt duidelijk gemaakt dat iedere medewerker in de organisatie in zijn rol net zo functioneel ’tech savvy’ moet worden als de ‘core’ ICTers. Iedere medewerker moet doordrongen zijn van de mogelijkheden, noodzaak en functionele consequenties van de digitalisering en daarin bijdragen. Wil een CIO 3.0 succesvol zijn dan moet de rest van de organisatie ook fundamenteel veranderen. Het gehele HR-beleid moet herzien worden wil de CIO 3.0 slagen. De CIO kan dit niet alleen. Wellicht is het een uitdaging voor de auteurs om dit aspect in een volgend boek verder uit te werken.

De CIO 3.0 is een CEO die zijn overige werkzaamheden heeft gedelegeerd. Zo dicht dient de CIO aan de top te zitten om de juiste resultaten te kunnen realiseren. Het boek CIO 3.0 – Het verschil maken bij digitale transformatie is een must read voor het senior management van elke organisatie die wil overleven, zich wil verbeteren en klantgericht wil werken. Juist ook voor de niet ICT-managers is begrip en inzicht in deze materie van belang omdat integrale samenwerking en toenemende afhankelijkheid op het gebied van ICT de crux van het nieuwe werken vormen.

Rudolf Berends, zelfstandig projectmanager/adviseur. Deze recensie verscheen eerder op het blog van Van Haren Publishing.

Over Rudolf Berends
Rudolf Berends, zelfstandig projectmanager/adviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden