Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De vijf kritieke succesfactoren voor coaching - Grondige basis

Wat maakt een coach een professional? En maakt een professionele houding/ kennis een goede coach? Deze vraag wordt met het boek De vijf kritieke succesfactoren voor coaching niet beantwoord, maar het boek maakt duidelijk dat coaching niet ‘zomaar' het hebben van een goed gesprek is.

Marjolein Boeren-Hermans | 26 juli 2017 | 3-5 minuten leestijd

Coaching is een dynamisch vak, met een vrij groot verloop aan beroepsbeoefenaren. Sleutelwoord om als coach te blijven leren is ‘Growability’; de kunst om te blijven leren en ontwikkelen. En wie geboeid is door het vak en een grote stap wil zetten in het neerzetten of verdiepen  van een profesioneel volwassen praktijk, nodig ik uit dit boek van Ger van Doorn en Marijke Lingsma vandaag nog te bestellen. Je zult er jaren plezier van hebben.

Toegegeven, de opbouw van het boek is onnodig gecompliceerd. Dat blijkt ook wel uit de 50 pagina’s waarmee het boek begint en die bestaan uit inhoudsopgaves, inleidingen, leeswijzers en aanwijzingen hoe elk onderdeel van het boek te gebruiken. Het loont de moeite hier doorheen te gaan, omdat je daarna het raamwerk van het boek veel beter begrijpt. Het boek bestaat grofweg uit twee delen: in het eerste deel worden de ‘Vijf Kritieke Succesfactoren’ benoemd, toegelicht en uitgewerkt. In het tweede deel wordt gekeken wat je hiermee kunt in de praktijkvoering, gekoppeld aan de meest belangrijke coachings- en theoriemodellen.

Zoals gezegd worden in deel I de ‘Vijf Kritieke factoren’ uiteengezet. Dit zijn, De Context, De Meetlat Eigenaarschap, de Ijsberg en Het Hier en Nu.  Iedere factor heeft een eigen hoofdstuk, waarin definitie en grondslag worden gegeven. Ook wordt steeds de link gelegd naar de actuele beroepscompetenties van grote beroepsverenigingen. Neem als voorbeeld de eerste factor ‘Context’. Dit begrip krijgt vorm aan de hand van achtereenvolgens ‘De General System Theory’, ‘De social Cognitive Theory’ en ‘De Organizational Learning Theory’. Van deze theorieën wordt dan weer een voor een de kerninzichten, de kaders voor coaching en de relatie met de vijf kritieke succesfactoren besproken. Daarna laten de auteurs voor de factor ‘Context’ de vertaling van theorie naar praktijk zien, aan de hand van de modellen ‘Functionele Analyse’, STARRT-vraagmethode, het Organisatie-Rol-Analyse model, het GROUP- Model en de Case Navigator. Per onderwerp vind je vele literatuurverbanden en verdere uitwerkingen in de bijlagen. Ten slotte volgt een samenvatting waarin een samenvoeging van alle informatie en interpretatie daarvan volgt. Het laat zien hoe grondig en uitgebreid dit boek is opgebouwd.

Het laat ook zien dat het geen boek is dat je ‘even leest’. Ik denk dat het een geweldig boek is in opleidingen (ik had het graag toen al tot mijn beschikking gehad), zeker omdat de auteurs erin slagen steeds weer verbanden aan te tonen en kaders helder te maken. Voor coaches die al zijn afgestudeerd en/of veel ervaring hebben, is het boek een uitnodiging. Voor zelfreflectie, of als uitgangspunt bij super- of intervisie. De praktische verwerkingsopdrachten helpen je daarbij, en ook hier leveren de auteurs opdrachten voor elk denkbaar niveau.

In deel II gaan de auteurs in op het praktisch gebruik van de werkmodellen in relatie tot de vijf factoren. Bij de uitwerking wordt zowel ruimte gemaakt voor individuele coaching als voor teamcoaching. Er wordt steeds gewerkt met een casus, waarbij zowel kansen (fits) als valkuilen (misfits) worden benoemd, en voorzien van een model dat je daar kunt inzetten om verder te komen.

Het boek telt, inclusief alle bijlagen, voetnoten etc, 702 pagina’s. Het is vlot geschreven, en ongelooflijk rijk en breed wat betreft inhoud en mogelijkheden om ermee te werken. De overijverige structuring die eerder verwart dan verheldert, neem je dan graag voor lief. De auteurs zetten een grondige basis neer voor startende coaches en een startpunt voor verdieping voor ervaringsdeskundigen. Ze geven ook vele draadjes van inspiratie naar nadere beschouwingen of verdere zoektochten. Op blz 430 vind je een voetnoot, waarin de auteurs het verschil schetsen tussen de therapeut die intrapsychsiche problemen aanpakt, en de coach die interpsychische relaties begeleidt door de coachee te laten groeien naar effectiever functiegedrag. Precies die kleine voetnoot, die beschouwing, is één van de vonkjes die de waarde van dit boek aantoont. Waarom doe je wat je doet en blijf je dat doen als je het wegzet tegen de inzichten die het boek je aanreikt?

Marjolein Boeren is Kinesiologisch Coach en heeft een eigen praktijk in Bergen op Zoom. Door middel van afstemming van lichaamsbeweging en mentale processen krijg je inzicht over jezelf en je doelen. Daarnaast is zij PR-coördinator voor het Welkin Kinesiologie College en geeft zij trainingen op het gebied van Kinesiologie.

Over Marjolein Boeren-Hermans

Marjolein Boeren is Kinesiologisch Coach en heeft een eigen praktijk in Bergen op Zoom. Door middel van afstemming van lichaamsbeweging en mentale processen krijg je inzicht over jezelf en je doelen. Daarnaast is zij PR-coördinator voor het Welkin Kinesiologie College en geeft zij trainingen op het gebied van Kinesiologie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden