In het boek Duurzame bedrijfsvoering behandelt Theo van Houten een groot aantal beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken, die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
Door het ontwikkelen van nieuwe duurzame businessmodellen kan optimaal gebruik worden gemaakt van het potentieel dat in het bedrijf zit, aldus Van Houten. Het is voor medewerkers bovendien motiverend om direct bij te dragen aan bedrijfsresultaat en de klanttevredenheid te vergroten. Van Houten probeert het onderwerp in dit lesboek zo concreet mogelijk te maken en wil voorkomen dat de stof blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën. Hierin is hij ruimschoots geslaagd.
De auteur benadrukt in het boek vooral de ‘harde’ bedrijfskundige kant van ‘duurzame bedrijfsvoering’. Uit de bekende drie P’s (‘People, Planet, Profit’) van duurzame organisaties komt vooral de laatste P van ‘profit’ aan de orde. Het ‘planet’ onderdeel wordt regelmatig behandeld in de zorgvuldig uitgeselecteerd casuïstiek. De ‘people’ kant van duurzame bedrijfsvoering met daarin de rol van Human Resource Management en Learning & Development wordt echter weinig aangehaald. Eén van de oorzaken hiervan kan zijn is dat het klaarblijkelijk moeilijk is en blijft om HR en Learning & Development op de kaart te zetten als een waardevol en onmisbaar onderdeel van een succesvolle bedrijfsvoering en de toegevoegde waarde ervan hard te maken. Hier ligt voor L&D een uitdaging.
Door de gestructureerde opzet en het actuele karakter is het boek geschikt voor studenten van opleidingen op het gebied van accountancy, economie en technische bedrijfskunde. Het voorbereiden van de lessen wordt voor vakdocenten zeer eenvoudig gemaakt. Docenten hebben online toegang tot collegesheets, studentenmateriaal, docentvragen en de antwoorden op deze vragen. Op de website kunnen studenten oefentoetsen en cases vinden.
Ik vind het boek ook geschikt voor managers, trainers en adviseurs die meer inzicht willen krijgen in methodieken die behulpzaam kunnen zijn bij met het verduurzamen van de bedrijfsvoering. De ‘zachte kant’ van duurzame bedrijfsvoering wordt meer benadrukt in een ander boek van dezelfde uitgever: Een toekomstbestendige organisatie. Hierin worden ‘zachte onderwerpen’ zoals bedrijfscultuur en lerende organisatie op een goede manier behandeld.
Ik kan beide boeken aanraden als lesstof voor lessen over duurzame bedrijfsvoering. Zowel de harde als de minder verifieerbare methodieken zijn voor duurzame bedrijfsvoering noodzakelijk. Ik heb de boeken in mijn boekenkast maar naast elkaar gezet.
Over Han van der Pool
Han van der Pool is een zeer ervaren talent ontwikkeling professional. Zijn expertise is te herleiden tot kennis uit de vakgebieden arbeids- en organisatiepsychologie, organisatiekunde en projectmanagement, aangevuld met ruim vijfendertig jaar ervaring als talentmanager, trainer/coach en adviseur in het bedrijfsleven. Zijn missie is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van organisaties door het mobiliseren van het menselijk potentieel.