Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Leiderschap in het AI-tijdperk’ - ‘Terechte oproep’

Er is leiderschap nodig voor het gebruik van generatieve AI. Werner Zuurbier legt in zijn boek ‘Leiderschap in het AI-tijdperk - Vier kwaliteiten van een transformationele leider’ uit waarom.

Henk Jan Kamsteeg | 22 januari 2025 | 2-3 minuten leestijd

Natuurlijk kan ik mij vergissen, maar ik heb sterk de indruk dat in veel bedrijven medewerkers al vol aan het experimenteren zijn met generatieve AI, terwijl een duidelijke visie op het gebruik hiervan vanuit het leiderschap totaal ontbreekt. Dit terwijl om effectief met programma’s als ChatGPT om te gaan een helder beleid steeds noodzakelijker lijkt. Wat doen we om het gebruik van AI te bemoedigen? Of zijn we vooral bang voor de gevaren? Kortom: wat nodig is, is leiderschap. Werner Zuurbier schreef ter inspiratie het boek Leiderschap in het AI-tijdperk.

Ervaren uitgever

Eerlijk gezegd had ik Leiderschap in het AI-tijdperk al even op mijn te lezen stapel boeken liggen. De titel maakte mij nieuwsgierig, maar zowel het lettertype als het eerste hoofdstuk nodigden niet echt uit verder te lezen. Waarmee wat mij betreft de waarde van een ervaren uitgever het vooralsnog nog wint van enthousiaste eigen uitgaven. AI kan veel, maar nog niet alles…

Weerstand

Maar goed, mijn nieuwsgierigheid naar het thema won en dus zette ik door. En gelukkig maar. Want na een wat moeizame start over de historie van digitale transformatie, gaat Zuurbier in op de rol die leidinggevenden zouden moeten pakken. En direct ter geruststelling: ‘Leiderschap in het digitale tijdperk betekent niet dat je alles van technologie hoeft te weten.’ Wel zullen leidinggevenden hun weerstand tegen nieuwe technologie moeten overwinnen. Zuurbier haalt hoogleraar Deborah Nas aan die drie oorzaken voor deze weerstand benoemt:

- Door Hollywoodfilms aangewakkerde angst voor nieuwe technologieën.
- Onze voorkeur voor wat we al kennen en begrijpen.
- Ons gebrek aan voorstellingsvermogen zorgt ervoor dat we geneigd zijn de impact van nieuwe technologieën in eerste instantie te onderschatten.

vier profielen

Interessant ook zijn de vier digitale profielen die Zuurbier beschrijft:
De antagonist klampt vast aan zijn bestaande denk- en leefwereld en ziet elke verandering als een bedreiging. Mijn toevoeging hierbij is dat antagonisten per definitie geen effectief leidinggevenden kunnen zijn.
De opportunist is weliswaar wat behoudend, maar staat wel open voor vernieuwing.
De pessimist ziet wel mogelijkheden, maar wijst vooral op de gevaren van nieuwe technologieën.

De optimisten zijn de belangrijkste ambassadeurs van digitale transformatie.

Aan ons te kijken welk van deze vier het meest op onszelf van toepassing is. Leiders dienen volgens Zuurbier ‘traditionele en nieuwe vaardigheden te combineren om hun organisaties effectief naar de toekomst te kunnen leiden.’

vier dimensies

Zuurbier beschrijft vier dimensies van leiderschap die samen een succesvolle digitale transformatie mogelijk maken. ‘Leiderschap vraagt een balans in technologie- en mensgerichtheid en een balans in interne en externe gerichtheid.’

De vier dimensies die Zuurbier uitvoerig in zijn boek beschrijft zijn:

1. Visionair leiderschap (kansen van technologie)
2. Risico leiderschap (impact van technologie)
3. Moreel leiderschap (verandering van samenleving)
4. Cultureel leiderschap (verandering van organisatie)

De terechte oproep van Zuurbier is ervoor te zorgen dat digitale transformatie geen apart thema blijft maar integraal onderdeel van de organisatiestrategie. Tijd dus dat leidinggevenden de handschoen oppakken. Want nogmaals: momenteel heb ik het idee dat vooral medewerkers – soms zelfs nog stiekem – de leiding nemen in de digitale transformatie.

Over Henk Jan Kamsteeg

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij geeft trainingen en keynotes op het gebied van o.a. dienend leiderschap, inclusief leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling, Inclusief leiderschap en Op weg naar een vitale organisatie

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden