Hoe kunnen we goed omgaan met stress, thuis en op het werk?
Wie al te gestrest is, presteert minder goed, is minder creatief, neemt meer verkeerde beslissingen en loopt veel meer kans ziek te worden. Stress is een heel gemene vijand, maar het kan ook een fantastische, stimulerende vriend zijn, die u helpt om topprestaties te leveren. Dit hangt af van de manier waarop u met uw stress omgaat.
In dit college over stressmanagement komen de verschillende aspecten van stress gedetailleerd aan bod, zoals:
- Wat is stress? Hoe kunt u stress voorkomen en u ertegen verdedigen?
- Wat zijn de gevolgen van stress voor uzelf, uw gezin en uw werk?
- Hoe kunt u uw stressweerstand verhogen?
- Hoe kunt u de weerstand van uw team, uw afdeling, uw bedrijf verhogen?
- Hoe weet u op tijd dat u verkeerd met uw stress omgaat?
- Welke invloed heeft stress op uw gezondheid?
- Hoe vormt u stress om tot een motor voor succes?
En er is meer....
Altijd online en bereikbaar zijn, multitasken, negatieve stress, slaapgebrek, open kantoren waar iedereen elkaar kan horen... Ons denkende brein staat meer dan ooit onder druk, met nefaste gevolgen voor onze productiviteit, creativiteit en gezondheid. Doordat ze hun brein onvoldoende kennen, doen slimme mensen domme dingen, zo stelt neuropsychiater Theo Compernolle. In het tweede deel van dit college ontsluit hij in zijn bekende glasheldere stijl de recentste kennis over ons denkende brein en toont hij aan welke breinboeien onze hersenen vandaag in een verstikkende klemgreep houden. Maar hij laat ook zien hoe we ze kunnen ontketenen, en reikt concrete tools en tips aan om het beste uit ons brein te halen. Zijn vurige pleidooi voor meer 'slow thinking' in een digitale wereld zal niemand onberoerd laten.
'Als leidinggevenden zich kwetsbaar opstellen, durft de rest dat ook...'
'Als je een psychologisch veilig team wilt creëren, is het cruciaal om met elkaar in gesprek te zijn. Dan sta je in verbinding, kun je conflicten uitpraten en afspraken maken over hoe je je werk verbetert. Maar vele dialogen zijn zelden openhartig. Omdat je niet durft te zeggen dat je iets niet kan of weet, of dat je je schaamt dat je op een bepaalde leeftijd nog geen promotie hebt gemaakt, of dat je continu fouten wilt verbergen omdat je jezelf niet goed genoeg vindt'
Prof. dr. Aukje Nauta onderzoekt hoe verbondenheid op de werkvloer ervoor zorgt dat mensen zichzelf durven zijn en beter presteren. Haar overtuiging: voor een gezonde, psychologisch veilige werkcultuur moeten we ons openlijker durven schamen.
De afgelopen jaren spitte Aukje Nauta talloze artikelen en boeken door, sprak ze bij haar lezingen en workshops honderden mensen en analyseerde ze ervaringen uit haar eigen leven. Zo kwam ze erachter dat bedrijven en organisaties in de omgang met werknemers vaak een cruciale emotie over het hoofd zien: schaamte.
Schaamte, ontdekte Nauta, is een belangrijke oorzaak van stress, burnout-klachten en etterende conflicten met collega’s. Pas als we onze schaamtegevoelens onderkennen en ombuigen, zo pleit ze, kunnen we die problemen oplossen. En dat begint bij jou als leider want
als leidinggevenden zich kwetsbaar opstellen, durft de rest dat ook...
Tijdens dit college gaat Aukje dieper in op de vraag hoe je een succesvol team kunt zijn door te investeren in een psychologisch veilig werkklimaat.
Deze dag is van 12:30 tot 19:00
Benut de kracht van elke generatie
Momenteel zijn er vijf generaties op de werkvloer; uniek in de geschiedenis. Dat is goed nieuws, want elke generatie brengt iets goeds, maar hoe haal je het beste uit al die generaties samen?
Een goede samenwerking tussen jonge en ervaren collega’s is belangrijker dan ooit vanwege de krapte op de arbeidsmarkt maar ook omdat de wereld steeds sneller verandert. Om bij te blijven heb je jonge en ervaren collega’s nodig die samenwerken vanuit ieders kracht.
Tijdens dit super inspirerende seminar kun je leren van psycholoog dr. Jos Ahlers en het generatietheater.
De Grote Generatieshow is een educatief en interactief bedrijfstheaterprogramma rondom generatiemanagement met een acteur uit elke generatie. Op basis van improvisatie, regietheater, stellingen en spellen leert het publiek beter samen te werken door de kracht van elke generatie te benutten. De show creëert nieuwsgierigheid, begrip en respect voor de diverse achtergronden en leidt je naar energiek en innovatief samenwerken. Zo benut je de kracht van elke generatie!
- Generaties: welke zijn er en waarom is het interessant?
- De kracht en valkuilen van elke generatie
- Waarom je iedereen nodig hebt!
- Over energiegevers en energievreters
- Energiek samen werken
- Sturen op meer werkenergie voor iedereen!
dr. Jos Ahlers verhaalt in een spraakmakende sessie over de opkomst van de onstuitbare netwerkgeneratie 'GenZ'. Een generatie die altijd en overal online is. Voor wie sociale media geen ontdekking zijn, maar noodzaak. Wat zijn hiervan de consequenties op maatschappelijk gebied? En wat betekent deze generatie voor jouw organisatie? Het college van Jos Ahlers is onmisbaar voor iedereen die Generatie Z wil leren kennen. Motiveren lukt niet meer, maar inspireren des te meer. Op naar een leukere wereld!
- Binden en boeien van Generatie Z: hoe doe je dat?
- Wat kunnen we echt leren van Generatie Z?
- Oude waarden, nieuw bloed: in hoeverre moet jouw organisatie veranderen?
De do's and don'ts van hybride werken
Het corporate brein stelt organisaties in staat om medewerkers beter te laten presteren op afstand en op kantoor en stress op het werk te verminderen. Als iedereen de regels van dit college volgt, hoeven we echt nooit meer in de file te staan.
Maar eerst een vraag: met de kennis die je hebt opgedaan tijdens de coronacrisis: hoe vaak zou je nog naar kantoor willen?
Deze vraag ligt zo voor de hand dat die in bijna iedere organisatie wordt gesteld...
Volgens dr. Kilian Wawoe zitten er echter drie fouten in die vraag.
1. Het gaat bij werken niet om 'jij/ik' maar om 'wij'. Werk is een teamsport, waarbij het gaat om samenwerken.
2. Het gaat niet om 'hoe vaak', maar om 'wat' je op kantoor komt doen. Als we op het werk komen en we zonderen ons de hele dag af, wat voegen we dan toe aan de groep?
3. Het gaat niet om 'willen', maar om wat we afspreken wat we op kantoor 'doen'.
De juiste vraag is dus: wat gaan we met de kennis die wij hebben opgedaan tijdens Corona doen zodat we het team (op afstand) kunnen laten functioneren?
Wawoe vond tijdens de lockdown meer dan 600 artikelen over thuiswerken, sprak honderden mensen over hun thuiswerkervaringen en nam vragenlijsten af bij duizenden werknemers, en werkte met tientallen organisaties aan een nieuwe vormvorm van samenwerken die hij het corporate brein noemde.
Een speciaal college op Blue monday: Inspiratie is de beloning van eerder geleverde arbeid. Hoe werkt dat precies?
Inspiratie drijft ons voort. Het is het fundament van wetenschap, kunst, literatuur, muziek en andere grote prestaties. Ap Dijksterhuis legt in deze lofzang op misschien wel de mooiste verworvenheid van het brein uit wat inspiratie is, waarom we het hebben, hoe het werkt en hoe we het krijgen. Met recente ontwikkelingen uit de neurowetenschap en psychologie beziet hij inspiratie in samenhang met creativiteit, motivatie, nieuwsgierigheid en de functie van onze hersenen in het algemeen. mythes worden ontkracht. Inspiratie komt ons niet per ongeluk aanwaaien om dan ineens weer in de mist te verdwijnen....
Inspiratie dwing je af, het is de beloning van eerder geleverde arbeid. Ook is het misleidend om het af te zetten tegen inspanning. Inspiratie en transpiratie horen bij elkaar. Het zijn danspartners die elkaar tot grote hoogte kunnen brengen. inspiratie is onmisbaar het leveren van topprestaties, of het nu een kunstschilder betreft, een schrijver, een wetenschapper, een componist of een topchef.
Ten slotte is inspiratie geen voorrecht van een geniale enkeling. Inspiratie krijgt iedereen die daarvoor kiest. Ook jij.
Waarom gedragsverandering zo moeilijk is én welke stappen wel werken
Iedereen met een beetje levenservaring weet dat écht veranderen - op uw werk en thuis - niet makkelijk is. Ben Tiggelaar beschrijft in dit college hoe iedereen doelen kan stellen die wél werken, hoe u daarbij gedrag kiest dat wél tot succes leidt en welke support wél helpt bij verandering. Een evidence based college: wetenschappelijk getoetst, toegankelijk gebracht met antwoord op de volgende vragen:
1. Welke soorten van gedrag onderscheiden we in de psychologie?
2. Wat is het verschil tussen een gewoonte en routine?
3. Wat zijn de aandrijvers in gedrag?
4. Hoe formuleer je concreet doelgedrag?
5. Hoe stuur je op blijvende gedragsverandering?
Een groot deel van ons gedrag heeft een sociale oorsprong, zelfs wanneer we dat niet direct zien....
Samenwerken doe je niet in een sociaal vacuüm maar met anderen. Gedurende onze evolutionaire ontwikkeling hebben we altijd samen moeten leven en werken om daarmee onze overlevingskansen als groep te vergroten. Die tienduizenden generaties van coöperatie hebben ons gevormd tot extreem sociale wezens. Op meer manieren dan je zou verwachten wordt ons gedrag namelijk beïnvloed door de aanwezigheid van de sociale omgeving, die in het hier en nu of juist uit ons verleden. Dit sociale netwerk vormt bijna alle facetten van gedrag en psychologisch functioneren. Zo worden moeilijke situaties gemakkelijker te dragen wanneer we sociale steun ontvangen, terwijl eenzaamheid of een conflict simpele uitdagingen tot onoverwinnelijke hindernissen doen lijken. Onze ervaren sociale positie uit zich op gedrags-, emotioneel en zelfs op neuraal niveau. Wat zegt dit over ons?
De ego's van mensen kunnen in dagelijkse situaties vaak hinderlijk zijn, voor anderen en voor henzelf. Mensen kunnen worstelen met onzekerheid over over hun kwaliteiten of juist worden belemmerd in hun ontwikkeling door een overdosis aan zelfvertrouwen. Mensen doen hun best om anderen te behagen, of willen anderen aftroeven om de beste te zijn, ze zijn niet trouw aan zichzelf omdat ze zich teveel richten naar de wensen of verwachtingen van anderen of trekken zich juist van niemand wat aan omdat ze 'nu eenmaal zo zijn'. Ze vragen zich vertwijfeld af of ze wel leuk, aardig, mooi of slim genoeg zijn en als een ander kritiek op hen hen heeft worden ze boos. Voor al deze mensen en iedereen die ze in hun team heeft, is dit college een absolute eyeopener!
Op basis van haar wetenschappelijk onderzoek en haar soms grappige en ontroerende observaties ontmantelt prof. dr. Roos Vonk een voor een onze illusies over onszelf. Ze doet dat met voorbeelden uit de praktijk en met keiharde onderzoeksresultaten. In dit college gaan we het hebben over de blokkades naar zelfkennis: over cognitieve beperkingen, over ons totalitaire ego, over de gevolgen van macht, over drijfveren en over zelfwaarde.
Hoe voorkom je dat conflicten te lang duren en te veel geld en energie kosten?
Of het nu gaat om kleine irritaties, hoogoplopende ruzies, langdurige koude oorlog, of stevige meningsverschillen, conflicten in organisaties zijn aan de orde van de dag. En hoewel die conflicten vaak negatief doorwerken op de onderlinge verstandhouding, de werkprestaties en het psychisch welbevinden van betrokken partijen, zijn ze wél nodig!
Conflicten dragen bij aan innovatie, creativiteit en leervermogen. En als het goed is versterken conflicten de onderlinge relaties. Ellen Giebels neemt je mee:
- Waarom escaleren conflicten?
- Hoe voorkom je een verspilling van tijd, geld en energie?
- Wat zijn de fijne kneepjes van effectief onderhandelen?
- Wat is de rol van nieuwe technologie in conflictpsychologie?
Het maakbare brein... De titel van dit college suggereert dat je je hersenen kunt vormen; en dat is ook zo. Dit zal je misschien verbazen want veel mensen denken nog steeds dat ze zelf niet of nauwelijks invloed hebben op de vorm en functie van hun hersenen. Ze gaan ervan uit dat hun hersenen na de geboorte nog maar weinig kunnen veranderen, alleen misschien in negatieve zin door ziekte of bijvoorbeeld onder invloed van alcohol en drugs. Deze aanname is echter fout...
Je kan op volwassen leeftijd nog een rekenwonder worden, doorzettingsvermogen krijgen of executive vaardigheden ontwikkelen. Dat kan, want onze hersenen zijn in staat tot reorganisatie en zelfvernieuwing: er ontstaan nieuwe verbindingen in ons brein en er worden nieuwe cellen aangemaakt. Dit college geeft een handreiking voor sterker hersenwerk en een krachtige persoonlijke ontwikkeling.