Wat doet u als u iets hoort waar u het absoluut niet mee eens bent? Hoe blijft u dan geconcentreerd en geduldig luisteren? Wanneer gebruikt u welke luistertechniek? Hoe gaat u om met emoties en onbewuste vooroordelen? Hoe stimuleert u het luisteren naar elkaar?
Organisatie: De Academie. Dit congres is een productie van De Academie, onderdeel van Bohn Stafleu van Loghum. Uw aanmelding wordt door hen bevestigd en gefactureerd.KortingenDe eerste 30 aanmedlingen ontvangen een vroegboekkorting van €100 voor individuele aanmeldingen, na de vroegboekperiode geldt de normale prijs van €699 excl.
Kom je met een team van 3 personen of meer dan mogen we het het groepstarief van €549 p.p. (excl. BTW) aanbieden! Geef dit aan in het opmerkingenveld bij jullie aanmelding, dan passen we de prijs achteraf aan.
Met onder andere...
Harry van de Pol
Froukje Weidema
Heidi Nieboer
Over deze masterclass
De masterclass biedt u:
Verschillende luistermethodes en een gratis boek naar keuze
Een praktisch ‘how-to’-programma met veel tips, handvatten en interactieve werkvormen
Ervaring en inspirerende inzichten van dé luisterexperts van Nederland
Do’s & don’ts bij de meest voorkomende valkuilen en oplossingen
Voor wie?
Dit programma is interessant voor bestuurders, managers, afdelingshoofden, leidinggevenden, teamleiders, coaches, medisch leiders, artsen, medisch of verpleegkundig specialisten of andere professionals die een (project)team aansturen en overige geïnteresseerden in de volgende branches en sectoren: ziekenhuizen, gezondheidszorg, zorg en welzijn, publieke sector, gemeentes, overheid, onderwijs en het bedrijfsleven.
Boekenpakket bij deze masterclass
Harry van de Pol
Harthorend
29,95
Froukje Weidema
Luisterboek
23,50
Heidi Nieboer
We komen er wel uit
22,99
Programma
9:00 Ontvangst
9:30 Opening
16:30 Afsluiting en borrel
9:00 Registratie en ontvangst
9:30 Opening en welkom door de dagvoorzitter Kjell Lutz
9:45Wat houdt goed luisteren in en wat brengt het u en uw team?
Als leidinggevende zijn er veel redenen om goed te luisteren. Want als uw medewerkers ervaren dat u hen hoort, aanvoelt en begrijpt, maakt u de verbinding die nodig is om te kunnen sturen. Het zelfvertrouwen in eigen kunnen groeit, er ontstaat ruimte om te ondernemen en bovendien blijven uw mensen graag bij u werken en vallen ze minder snel ziek uit.
Waarom lopen gesprekken dan niet altijd soepel en merkt u onvrede bij uw mensen? Heeft u toch niet goed geluisterd? Wat gaat hier mis? Maar bovenal, hoe luistert en reageert u dan wel op de juiste manier?
U leert:
- Wat luisteren in essentie is en hoe u dat doet
- Welke luistervalkuilen er zijn en hoe u uw luisteren kunt verbeteren
- Hoe u als manager luisteren wel (en niet) inzet om als team beter te presteren
11:00 Ochtendbreak
11:30De kunst van ‘leeg’ luisteren en het belang van het uitstellen van uw oordeel
Mensen luisteren selectief. Vaak horen we alleen wat past binnen onze bestaande vooronderstellingen en ons eigen perspectief. ’Leeg’ luisteren daarentegen vraagt om een volledige interesse in de ander met focus, waardering en een open houding. Dit verreist reflectie op de eigen vooronderstellingen en aannames, en de bereidheid om die los te laten. Het uitstel van uw oordeel, oplossing of advies schept vertrouwen. Maar hoe doet u dat, en wat levert het op?
Luister- en dialoogexpert Froukje Weidema laat u verschillende vormen van luisteren ervaren.
U leert:
- Hoe u luistert met ‘een open blik’ en uw oordeel uitstelt
- Waar u wel en niet op moet letten bij uzelf en bij de ander
- Wanneer en hoe vraagt u door bij het luisteren?
12:50 Lunch
13:50Luisteren zonder je te laten gijzelen door je emoties
Als leidinggevende is het belangrijk om bij het luisteren naar uw medewerkers uw inlevingsvermogen te tonen. Toch lukt dit niet altijd in een gesprek. Mogelijk heeft de medewerker een boodschap waar u het absoluut niet mee eens bent, of voelt u juist volledig met hem of haar mee. Wanneer de spanning of emoties in een gesprek toenemen kunt u gegijzeld worden door uw eigen emoties of die van de ander. Het is de kunst en de kracht om begrip te tonen en gelijktijdig professioneel te kunnen blijven denken en handelen.
Als politieonderhandelaar heeft Heidi Nieboer geleerd om onder hoogspanning, in situaties waarin het over mensenlevens gaat, te blijven luisteren én de juiste beslissingen te nemen.
U leert:
- Hoe u kunt herkennen wanneer u in een gesprek wordt gegijzeld door emoties
- Wat het verschil is tussen empathie en sympathie
- De balans vinden tussen inlevingsvermogen en professionele afstand houden
15:00 Middagbreak
15:20Van discussie naar dialoog: Hoe stimuleert u het luisteren in teams?
Als mensen niet goed naar elkaar luisteren, zetten ze hun denken en handelen vast. In een sfeer van polarisatie, waarin mensen elkaar proberen te overtuigen van hun eigen gelijk, is er weinig ruimte voor zorgvuldige besluitvorming. Bereidheid én vermogen tot luisteren bevordert de samenwerking. Door bewust verschillen op te zoeken wordt er gezamenlijk geleerd, in plaats van gepolariseerd. Hoe houdt u die dialoog in uw team op gang?
Aan de hand van herkenbare situaties scherpt u uw luistertechnieken aan.
U leert:
- Uw team te stimuleren verschillende standpunten te uiten en te onderzoeken
- Focus aan te brengen in oeverloze discussies binnen teams
- Altijd terug te keren naar de dialoog, ook als emoties hoog oplopen
16:30 Afsluiting en aansluitend napraat- en netwerkborrel
Sprekers
Harry van de Pol
Harry van de Pol is trainer, coach en inspirator. Hij geniet ervan als mensen de weg naar binnen gaan. Ontdekken wie zij zijn en wat zij willen. Om vervolgens ook tevoorschijn te komen. Aan ánderen te laten zien wie zij zijn.
Froukje Weidema
Froukje Weidema (1973) is gepromoveerd ethicus en van daaruit gespecialiseerd in de dialoog. Haar School voor Dialoog Nederland biedt trainingen en consulten in dialoogvaardigheden (vragen stellen, luisteren, oordeel opschorten) , onverschrokkenheid en zelfverstaan. Ook werkt Frouk aan Amsterdam UMC afd. Ethiek Recht en Humaniora en post-academisch beroepsonderwijs aan de Radboud-universiteit.
Heidi Nieboer
Heidi Nieboer, voormalig politieonderhandelaar, expert in het voeren van het spannende gesprek en auteur van 'We komen er wel uit ' (mei, 2024). Zij was als Expert Onderhandelingsstrategieën bij de Dienst Speciale Interventies van de Landelijke Eenheid gespecialiseerd in het onderhandelen met terroristen.
Kjell Lutz
Kjell Lutz heeft organisatiepsychologie in Utrecht gestudeerd waarbij hij zich heeft gespecialiseerd in kennisoverdracht. Hij heeft vele soorten doelgroepen getraind: van advocaten tot food producenten, van accountants tot politiemedewerkers en van HR consultants tot gemeente ambtenaren.
9:00 Registratie 9:30 Opening 9:45 Harry van der Pol: Wat houdt goed luisteren in en wat brengt het u en uw team? 11:00 Break 11:30 Froukje Weidema: De kunst van 'leeg' luisteren en het belang van het uitstellen van uw oordeel 12:50 Lunch 13:50 Heidi Nieboer: Luisteren zonder je te laten gijzelen door je emoties 15:00 Break 15:20 Froukje Weidema: Van discussie naar dialoog: Hoe stimuleert u het luisteren in teams? 16:30 Afsluiting en borrel
Voorwaarden
De masterclass De kunst van het luisteren wordt georganiseerd door De Academie, onderdeel van Bohn Stafleu van Loghum. Voor de afhandeling en facturatie van uw aanmelding geven we uw persoonsgegevens aan deze partner door. Bij uw inschrijving ontvangt u een van de drie boeken op deze pagina naar keuze: Harthorend, Luisterboek of We komen er wel uit.
Groepskorting Komt u met 3 of meer personen dan kunnen u een groepskorting bieden. De prijs is dan €549 p.p. (excl. BTW). Meld je in een keer voor 3 personen (of meer) aan via deze site en geef in het opmerkingenveld aan dat je van de korting gebruik wilt maken. De factuur wordt hierop aangepast.
Annuleren De annuleringsvoorwaarden van De Academie zijn van toepassing. Uw inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. Annuleert u tot vier weken voor aanvang van het event, dan brengt de organisator € 50,00 p.p. aan administratiekosten in rekening. Meldt u zich binnen vier weken voor aanvang af? Dan wordt het volledige inschrijfbedrag berekenend. Overigens kunt u bij verhindering ook een vervanger van uw inschrijving gebruik laten maken.
Hét congres voor iedereen die mee wil werken aan gewenst gedrag in organisatie. Voor managers en HR-managers, leidinggevenden en medewerkers, voor coaches en HR-adviseurs die het verschil willen maken. Meer
Hoe kun je als leidinggevende echt verschil maken? Een wereld helpen creëren in plaats van frustreren? Op de werkvloer, in de samenleving. Dichtbij en ver weg. Meer
Het is een open deur, maar samenwerken wordt steeds belangrijker en gevarieerder. Psychologische kennis is een absolute must voor managers. Wetenschappelijk getoetst, toegankelijk gebracht door absolute toppsychologen. Meer