Zelfs tijdens een raceweekend komen er nieuwe onderdelen op de raceauto bij een Formule 1-team. 30.000 veranderingen per seizoen. En geen schroefje van de Gamma. In het avondseminar Formule X - Versnel je organisatie wordt de extreme snelheid van werken in de Formule 1 doorvertaald naar organisaties. 30 september gaan de motor en de DRS helemaal open.
Het event Formule X is gelieerd aan het gelijknamige boek van organisatieadviseurs Jurriaan Kamer en Rini van Solingen. Het idee voor het boek kwam min of meer toevallig tot stand. Kamer moest een lezing houden op het hoofdkantoor van Red Bull Racing, voor een sponsor van het F1 team. ‘Was ik nog nooit geweest. Ik kende Formule 1 vooral van TV.' Jurriaan viel er van de ene verbazing in de andere en zag direct linken naar organiseren. Kamer: ‘Wat me opviel? De netheid, geen vlek op de vloer. Het professionalisme. Een geoliede machine. De "remote garage", units waar vijftig man tijdens de race op het hoofdkantoor online meekijken met de race, data uitlezen en continu inspelen op verandering. Mission control als bij de Nasa.' Het leiderschap viel op en vooral ook het gemeenschappelijke doel. Kamer: ‘Alles bij Red Bull Racing is gericht op het winnen van de race. In veel organisaties waar ik kom, mis ik vaak een inspirerend hoger doel. Er zijn allerlei afdelingen, maar een ultiem doel ontbreekt vaak. Bij de Formule 1 werken teams aan remmen, motorblok, carrosserie..... Maar hebben altijd die auto en die coureur voor ogen. Het gros van de mensen werkt er ook al heel lang. Er is grote loyaliteit.' Van aansturing tot uitvoering, volgens Kamer kunnen ondernemers en managers heel veel leren van hoe een Formule 1 team functioneert.
Keuken directeur
Het boek Formule X van Jurriaan Kamer en Rini van Solingen is geschreven als een roman. In het boek moet een directeur van een keukenbedrijf de levertijd van een keuken van twaalf naar twee weken terugbrengen. Hij pakt dat aanvankelijk op een traditionele manier aan. Een consultant komt met een framework, een bewezen oplossing en een top-down implementatie moet de rest doen. Hij faalt hopeloos. Een reductie van slechts tien procent. Kamer: ‘Wat we hier kunnen leren van de Formule 1, is het volgende. Bij een Formule 1 team is er niet een externe consultant, maar is het een team van mensen op de werkvloer dat exact weet wat het doel is en daar ook een bijdrage aan willen leveren. Door participatie van iedereen, kun je wel tot versnelling komen, zo leren F1-teams ons. In de Formule 1 rijden de bolides aan het begin van het seizoen twee seconden langzamer dan aan het einde van het seizoen. Doe je niks, ligt je bij race één vooraan en bij de laatste race achteraan. Net als bij de Formule 1 moeten bedrijven leren dat ze constant blijven veranderen. Allemaal samenwerken voor die ene auto. Voor dat ene doel: winnen.'
Tijdens het event Formule X op 30 september zal Jurriaan Kamer over zijn ervaringen bij Red Bull Racing vertellen. Rini van Solingen zal op diezelfde avond ingaan op de hoe je je organisatie extreem kunt versnellen middels het 7-staps Versnelmodel. Maar de poleposition op het avondseminar is voor oud Formule 1-coureur en schrijver van het voorwoord Robert Doornbos. Hij trapt af met zijn ervaringen uit zijn Formule 1 tijd, gekoppeld aan hoe hij die ervaringen heeft meegenomen naar zijn leven als ondernemer en investeerder. Ook gaat hij in op de verhouding risico versus beloning. Mag je nooit crashen, of moet je risico durven nemen om je concurrent te verslaan? Doornbos zal daarbij hameren op ‘constant blijven pushen' om eerste te willen zijn en ingaan op de discipline die daarbij komt kijken.
Dynamische avond
Het belooft een dynamische avond te worden waar constant de vertaalslag wordt gezocht tussen Formule 1 en ondernemerschap, leiderschap en management. Waarom slaagt Mercedes er in steeds weer beter te zijn dan de concurrenten? Waarom is de rol van Max Verstappen zo belangrijk? Kamer daarover: ‘Max zoekt altijd contact met de mensen die de auto bouwen. Geeft feedback, is onderdeel van het team. Iemand als Fernando Alonso heeft dat teamgevoel veel minder goed begrepen. Mooi ook is dat je in de Formule 1 ziet dat het niet om de directeur van het team draait, maar om de fabriek en de coureur. Zo moet in een organisatie ook de man op de werkvloer en de klant de spil zijn waar een organisatie om draait.' De Formule 1 gaat ook over marketing en investeren. Een Formule 1 team kost geld, maar door naamsbekendheid groeit de omzet van de sponsor. De Formule 1 heeft ook aan de wieg gestaan van de hybride motor en is zo enorm belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de gehele auto-industrie. Ook via die wegen zal er een koppeling gemaakt worden tussen Formule 1 en ondernemen. En er is de koppeling naar het boek van Kamer. Zelf zegt hij over het boek: ‘Formule X is een titel met een knipoog. Met de X van eXtreem. Maar Formule X is ook een soort toverformule. Die bestaat niet. Elke organisatie moet z'n eigen formule ontdekken. Wat bindt, is dat je in de wereld van vandaag op zoek moet naar een extreme versnelling om te kunnen overleven.' Het wordt 30 september ongetwijfeld een leerzame avond voor de ondernemer en manager die geen zin heeft om met zijn/haar bedrijf te crashen, maar wel - net als Red Bull - vleugels wil krijgen.
Check onze site voor meer informatie en inschrijven voor dit éénmalige avondseminar 'Formule X - Versnel je organisatie' op 30 september 2019.