OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    2.220 resultaten
    Interview
    Verandermanagement
    13 november 2024
    Kim Buitenhuis
    9-13 minuten leestijd
    Hoe krijg je jouw team zonder gedoe mee in verandering? Dankzij improvisatietechnieken heeft improvisatiecabaretier Michel Verheijden met Mier inmiddels al 3000 organisaties verder geholpen. Hij deelt belangrijke lessen en inzichten in Improviseren, voor de verandering: Veranderkunst voor managers.
    Interview
    Marketing
    11 november 2024
    Bas Hakker
    5-6 minuten leestijd
    Lisa van Noorden is kunstenaar en creatief strateeg voor grote organisaties. Met haar boek, ‘De Mondriaan van Marketing’, inspireert ze anderen om verder te kijken dan standaardoplossingen. In ons gesprek deelt Van Noorden haar visie op hoe creativiteit merken kan laten schitteren en vertelt ze over hoe kunst een voorbeeld kan zijn voor merkdenkers.
    Interview
    Marketing
    8 november 2024
    Jeroen Ansink
    5-7 minuten leestijd
    Marketeers en communicatiespecialisten moeten minder dogmatisch met hun vakgebied omgaan, stelt brandingdeskundige Patrick van Thiel in ‘Met de stroming mee.’ In het boek beschrijft hij hoe organisaties met nieuwe nuances de aansluiting met hun klanten kunnen behouden, zonder hun merk-DNA te hoeven veranderen.
    Interview
    Personeelsmanagement
    6 november 2024
    Kim Buitenhuis
    9-13 minuten leestijd
    Het valt organisatiepsycholoog Steffan Seykens op dat functionerings- en beoordelingsgesprekken binnen organisaties te vaak als moetje worden ervaren, en professionals juist uitzetten in plaats van aan. Gelukkig geeft hij daar de oplossing voor in ‘Activerende Ontwikkelgesprekken’. Seykens: ‘Je willen ontwikkelen en je moeten verantwoorden gaan niet samen’
    Interview
    Marketing
    4 november 2024
    Ronald Buitenhuis
    5-7 minuten leestijd
    Tussen de 30 en 300 reclameboodschappen per dag... Hoe vang je dan de aandacht? Maarten van Heems en Alex Klusman geven antwoord in Het Campagnebureau. Een spotje mag maximaal 25 seconde duren; tekst is secundair, beeld primair. Past een campagne niet op mobiel, doe het dan niet. En een campagneteam moet in één auto passen. We spreken Maarten van Heems over het boek.
    Interview
    Verandermanagement
    1 november 2024
    Jeroen Ansink
    5-7 minuten leestijd
    Organisatieverandering is taaier dan veel managers zich vooraf realiseren, schrijft bedrijfsadviseur Bianca van Leeuwen in ‘Organisatieverandering, hoe moeilijk kan het zijn?!’ Het boek biedt zes draaiknoppen om het proces te versoepelen. ‘Veranderen is als afkicken: terugval hoort erbij.’
    Interview
    Leiderschap
    30 oktober 2024
    Hans van der Klis
    5-8 minuten leestijd
    In zijn boek ‘Het pad van de leider’ laat Jeroen Offermans zien hoe je met introspectie en zelfreflectie een betere leider kunt worden. Offermans, een serial entrepreneur die trainer en coach is geworden, is opmerkelijk eerlijk tegen zichzelf. Als hij wist wat hij nu weet, was hij ongetwijfeld een betere ondernemer geweest. ‘Ik heb ontdekt dat ik als leider best veel heb laten liggen.’
    Interview
    Marketing
    28 oktober 2024
    Bas Hakker
    5-7 minuten leestijd
    Samen met Marjolijn Meynen schreef Ed Stibbe ‘Duurzame verleiding’. Het gaat erover hoe je als bedrijf jouw duurzame ambities vertaalt naar unieke waarde voor de klant. Daarvoor is het belangrijk eerst te snappen met wie je te maken hebt en daarna pas iets te ‘verkopen‘. Stibbe: ‘zorg ervoor dat je met je duurzame ambities ook echte waarde voor een klant creëert.‘
    Interview
    Organisatiekunde
    25 oktober 2024
    Peter Spijker
    6-8 minuten leestijd
    Met ‘De kracht van maatschappelijk verbonden leiderschap’ wil Marion Kremer bestuurders, managers en hun collega’s inspireren om hun organisaties meer betekenis te geven. Als je goed weet wat de buitenwereld van je verwacht, kun je werken aan een rechtvaardige en inclusieve toekomst.
    Interview
    Leiderschap
    23 oktober 2024
    Peter Spijker
    5-8 minuten leestijd
    Met een ongewisse toekomst hebben organisaties met professionals alle perspectieven en expertise hard nodig. In ‘Werk maken van gespreid leiderschap’ voert Robert Mentink je langs drie ‘basiskampen’ van leiderschap. Bij het bezoeken van deze basiskampen leer je hoe je als leider ruimte geeft aan professionals en hun leiderschap.
    interview
    Organisatiekunde
    18 oktober 2024
    Paul Groothengel
    7-10 minuten leestijd
    We moeten leren, maar willen liever spelen. Toch? Goed nieuws voor de homo ludens: door samen te bouwen met Lego, kun je van alles ontwikkelen, begrijpen en leren. Agile consultants Sarah Derriks-de Wit en Frank Kobus beschrijven 99 praktische werkvormen in ‘De LEGO® SERIOUS PLAY® methode - voor Agile professionals’. ‘Door dingen tastbaar en visueel te maken, kun je makkelijker over abstracte begrippen praten.’
    interview
    Mens en maatschappij
    16 oktober 2024
    Paul Groothengel
    7-10 minuten leestijd
    Ruim 68.000 gedupeerden. De val van kabinet Rutte III... We hebben het over het toeslagenschandaal. Voormalig SP-kamerlid Renske Leijten zocht tot op de bodem uit hoe en waarom de Belastingdienst zó ver buiten zijn boekje ging. En schreef de knappe reconstructie ‘Leuker kunnen we het niet maken’, met in de hoofdrol advocaat Eva González Pérez die vanaf 2014 toeslagenouders bijstond en een cruciale rol speelde.
    interview
    Organisatiekunde
    14 oktober 2024
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    Het concept van de lerende organisatie is zinloos als managers niet ook het verleden in ogenschouw nemen, stelt Rik Peters in zijn nieuwe boek ‘Learning histories’. We spreken hem over hoe je het verleden een plek geeft. Peters:  ‘De effectiefste leiders zijn zelf learning historians: zij weten waar hun organisatie vandaan komt, en dus ook wanneer een organisatie moet veranderen.’
    interview
    Algemeen management
    11 oktober 2024
    Jeroen Ansink
    7-10 minuten leestijd
    Na bijna 25 jaar komt productiviteitsgoeroe David Allen met een vervolg op zijn bestseller Getting Things Done. Met ‘Team – Getting Things Done met Anderen’ hoopt hij mensen onder meer te behoeden voor een burn-out. ‘Zodra we gaan samenwerken neemt de complexiteit exponentieel toe.’
    interview
    Inkoop en logistiek
    9 oktober 2024
    Bert Peene
    8-11 minuten leestijd
    ‘Werken met logistiek’ van Hessel Visser en Muriël van Alphen beleefde 9 edities, steeds bijgewerkt naar de eisen van de tijd. Het boek is een begrip bij studenten, maar ook in de beroepspraktijk wordt het veel gebruikt. We spraken Visser en Van Alphen over 30 jaar logistiek, de huidige stand van zaken en over waarom de klant op steeds meer plekken in het proces opduikt. 
    Interview
    IT-management / ICT
    4 oktober 2024
    Paul Groothengel
    5-7 minuten leestijd
    Digitalisering rukt steeds verder op. Dat biedt ons legio mogelijkheden, maar zorgt ook voor meer bedreigingen. En dus moeten we vaker en beter stilstaan bij de ethiek rond digitalisering, constateert IT-architect Danny Greefhorst in ‘Kritisch denken over digitalisering’, dat hij schreef met vakgenoten Theo Theunissen en Peter Beijer.
    Interview
    Organisatiekunde
    2 oktober 2024
    Bert Peene
    9-12 minuten leestijd
    ‘Organisatievraagstukken worden vaak vanuit een geïndividualiseerd perspectief aangepakt. Dan zie je de patronen niet meer’, zegt Odette Moeskops, in ons gesprek over ‘Vanzelfzwijgend’. In dat boek kijkt Moeskops met systemische bril naar organisaties. Op zoek naar waarover niet altijd gesproken wordt, maar er onbewust wel is:  de emotionele logica van organisatiepatronen.
    Interview
    Algemeen management
    30 september 2024
    Bas Hakker
    5-7 minuten leestijd
    André van Straten heeft een duidelijke visie op creativiteit: met training en doorzettingsvermogen kunnen we allemaal onze creatieve talenten beter benutten. En die creativiteit is meer dan nodig bij bedrijven en de overheid, juist nu in dit digitale tijdperk. Hij schreef er een boek over: ‘De creatieve revolutie’.
    Interview
    Ondernemen
    27 september 2024
    Bas Hakker
    5-7 minuten leestijd
    Technisch bedrijfskundige Pieter Peelen helpt met zijn bedrijf Beter is Meer/ No Nonsancy mkb-bedrijven met groeien. Op basis van die ervaring en de wetenschap schreef hij het boek ‘Beter is meer’. Het gaat erover hoe je kan voorkomen dat je als groeiend bedrijf stil blijft staan als het tijd wordt om te gaan professionaliseren.
    Interview
    Psychologie
    25 september 2024
    Jeroen Ansink
    5-6 minuten leestijd
    In een leven dat zich steeds meer online afspeelt staan sociale vaardigheden onder druk, schrijft pyscholoog en hoogleraar organisatiegedrag Ali Fenwick in ‘Red flags, green flags’. Met het boek wil hij mensen een hulpmiddel geven waarmee ze elkaars gedrag en hedendaagse relaties beter kunnen begrijpen. ‘Bij een rode vlag moeten we ons denken vertragen.’

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden